Tuoko vihreä vastuullisuus taloudellisia etuja tai hyötyjä yrityksille? : pk-yritysten vihreävastuullisuus ja sen vaikutukset liiketoimintaan
Kiuru, Lauri (2025)
Kiuru, Lauri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411525
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaisia hyötyjä, etuja tai haittoja vihreä vastuullisuus on tuonut pienten ja keskisuurien yritysten liiketoiminnassa. Tutkimuksessa perehdytään käsitteeseen vastuullisuus sekä yritysvastuu, mutta keskitytään haastattelun osalta kuitenkin vihreään vastuullisuuteen ja sen vaikutuksiin yrityksien liiketoiminnassa.
Vastuullisuus on mahdollista jakaa kolmeen osaan, joita ovat sosiaalinen, taloudellinen ja ympäristövastuu. Tässä tutkimuksessa ympäristövastuu tai toiselta nimeltään vihreävastuu on se osa-alue, johon perehdytään pienten ja keskisuurien yritysten liiketoiminnassa. Tutkimus selvittää, mitä vastuullisuus-toimia yritys tekee sekä millaisia vaikutuksia niillä on ollut yritykseen sekä ovatko vaikutukset olleet positiivisia vai negatiivisia. Eri toimialoilla vastuullisuus näkyy erilailla, kuten muun muassa vaikutuksiltaan, kustannuksiltaan sekä myös asiakasvaatimuksiltaan.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa on haastattelu ja tarkemmin sanottuna puolistrukturoitu haastattelu, jossa saadaan haastattelusta joustava ja vapaampi vastata. Tällöin tutkimuksessa saadaan syvyyttä sekä yritys voi kertoa myös, jos sillä on jotain lisättävää haastatteluun. Haastattelu sisältää valmiiksi suunnitellut kysymykset, joihin haastateltavat yritykset vastaavat vapaasti omin sanoin. Kaikki haastattelut suoritettiin etänä, joko Teams- palaverin muodossa, puhelimitse tai suoraan kysymyksiin vastaamalla sähköposti-viestillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että puolet yrityksistä kokevat vastuullisten valintojen tuoneen etuja tai hyötyjä liiketoiminnan kannalta. Tarkasti on vaikea kuvata hyötyjen tuomaa osuutta tai liiketoiminnan kasvua, joka johtuisi suoranaisesti vastuullisuudesta, mutta se on silti koettu positiivisena vaikuttajana suo-rasti tai epäsuorasti. Toinen puolisko yrityksistä kokee, että vastuullisuus on sen sijaan ollut enemminkin neutraali tekijä tai pakollista toimiakseen kyseisellä alalla, eikä sitä suoranaisesti ole koettu eduksi eikä haitaksi. Näissä tilanteissa vastuullisuutta ei myöskään tuotu erityisesti esille, jos sitä oli tehty. Sitä ei koettu tällöin tärkeäksi asiaksi kertoa, jotta se olisi tuonut lisäarvoa yritykselle.
Voidaan täten todeta, että toimialalla on suuri merkitys siihen, koetaanko vihreä vastuullisuus tärkeäksi tai hyödylliseksi. Myös talouden heikohko tilanne vaikuttaa moneen yritykseen, eikä kaikilla ole mahdollisuutta tehdä ostopäätöksiä vastuullisuuden pohjalta vaan hinta on se, joka määrittelee sen, mitä yritys valitsee, tehdesään ostopäätöksiä. Vastuullisuudesta voi saada parhaimmassa tapauksessa säästöjä, kilpailuetua tai uutta liiketoimintaa sekä asiakkaita. Tutkimuksen mukaan se ei tuo haittaa tai haasteita yrityksille, kun sitä toteuttaa siinä määrin, kun yritykselle on mahdollista.
Vastuullisuus on mahdollista jakaa kolmeen osaan, joita ovat sosiaalinen, taloudellinen ja ympäristövastuu. Tässä tutkimuksessa ympäristövastuu tai toiselta nimeltään vihreävastuu on se osa-alue, johon perehdytään pienten ja keskisuurien yritysten liiketoiminnassa. Tutkimus selvittää, mitä vastuullisuus-toimia yritys tekee sekä millaisia vaikutuksia niillä on ollut yritykseen sekä ovatko vaikutukset olleet positiivisia vai negatiivisia. Eri toimialoilla vastuullisuus näkyy erilailla, kuten muun muassa vaikutuksiltaan, kustannuksiltaan sekä myös asiakasvaatimuksiltaan.
Tutkimusmenetelmänä tässä tutkimuksessa on haastattelu ja tarkemmin sanottuna puolistrukturoitu haastattelu, jossa saadaan haastattelusta joustava ja vapaampi vastata. Tällöin tutkimuksessa saadaan syvyyttä sekä yritys voi kertoa myös, jos sillä on jotain lisättävää haastatteluun. Haastattelu sisältää valmiiksi suunnitellut kysymykset, joihin haastateltavat yritykset vastaavat vapaasti omin sanoin. Kaikki haastattelut suoritettiin etänä, joko Teams- palaverin muodossa, puhelimitse tai suoraan kysymyksiin vastaamalla sähköposti-viestillä.
Tutkimustulokset osoittavat, että puolet yrityksistä kokevat vastuullisten valintojen tuoneen etuja tai hyötyjä liiketoiminnan kannalta. Tarkasti on vaikea kuvata hyötyjen tuomaa osuutta tai liiketoiminnan kasvua, joka johtuisi suoranaisesti vastuullisuudesta, mutta se on silti koettu positiivisena vaikuttajana suo-rasti tai epäsuorasti. Toinen puolisko yrityksistä kokee, että vastuullisuus on sen sijaan ollut enemminkin neutraali tekijä tai pakollista toimiakseen kyseisellä alalla, eikä sitä suoranaisesti ole koettu eduksi eikä haitaksi. Näissä tilanteissa vastuullisuutta ei myöskään tuotu erityisesti esille, jos sitä oli tehty. Sitä ei koettu tällöin tärkeäksi asiaksi kertoa, jotta se olisi tuonut lisäarvoa yritykselle.
Voidaan täten todeta, että toimialalla on suuri merkitys siihen, koetaanko vihreä vastuullisuus tärkeäksi tai hyödylliseksi. Myös talouden heikohko tilanne vaikuttaa moneen yritykseen, eikä kaikilla ole mahdollisuutta tehdä ostopäätöksiä vastuullisuuden pohjalta vaan hinta on se, joka määrittelee sen, mitä yritys valitsee, tehdesään ostopäätöksiä. Vastuullisuudesta voi saada parhaimmassa tapauksessa säästöjä, kilpailuetua tai uutta liiketoimintaa sekä asiakkaita. Tutkimuksen mukaan se ei tuo haittaa tai haasteita yrityksille, kun sitä toteuttaa siinä määrin, kun yritykselle on mahdollista.