HYDROLINK-sovelluksen käyttäjäkokemuksen ja asiakasarvon parantaminen tekoälyn avulla
Pajavuori, Niko (2025)
Pajavuori, Niko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411569
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on kehitetty ja prototypoitu tekoälypohjaisia ominaisuuksia Koka Oy:n HYDROLINK-sovellukseen käyttäjäkokemuksen ja asiakasarvon parantamiseksi kiinteistönhallinnan kontekstissa. Työn taustalla oli havaittu tekoälyteknologioiden kasvava merkitys käyttäjäkokemuksen parantamisessa ja tehokkuuden lisäämisessä eri toimialoilla. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda konkreettisia ja innovatiivisia tekoälyratkaisuja kiinteistönhallinnan tarpeisiin. Työ rajattiin kahden tekoälyominaisuuden protoypointiin ja niiden hyödyntämiseen HYDROLINK Premium -palvelun kaupallistamisessa.
Työn tietoperusta rakentui tekoälyn soveltamiseen kiinteistönhallinnassa, käyttäjäkokemukseen, asiakasarvoon ja prototypointiin. Tuotos toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä iteratiivista prototypointiprosessia hyödyntäen. Prosessi eteni ideoinnista ja konseptoinnista matalan ja korkean tarkkuustason prototyyppien kehittämiseen sekä viimeistelyyn. Menetelminä käytettiin muun muassa Figma-suunnitteluohjelmistoa ja kielimalleja. Työssä kehitettiin prototyypit vuodonhavaitsemisjärjestelmälle
ja kiinteistökohtaiselle dashboardille.
Tuloksina syntyi kaksi prototyyppiä, jotka esittelevät tekoälyn potentiaalia HYDROLINK-sovelluksessa. Vuodonhavaitsemisjärjestelmän prototyyppi osoitti, kuinka tekoäly voi tunnistaa vedenkulutuksen poikkeamia ja ilmoittaa niistä automaattisesti isännöitsijälle, mahdollistaen nopean reagoinnin ja vahinkojen ehkäisyn. Kiinteistökohtaisen dashboardin prototyyppi visualisoi kiinteistön kulutustietoja selkeästi ja esitti tekoälyn luomia energiankulutuksen optimointiehdotuksia. Työssä tunnistettiin myös kaksi jatkokehitysideaa: tekoälypohjainen keskustelubotti ja uuden käyttäjän opastuspolku. Päätelmien mukaan tekoäly tarjoaa merkittäviä etuja kiinteistönhallinnassa parantamalla tiedonkulkua, ongelmien ennakointia ja resurssitehokkuutta. Käyttäjäkeskeinen suunnittelu ja datan visualisointi ovat keskeisiä tekijöitä käyttäjälähtöisten ratkaisujen kehittämisessä. Kehitetyt prototyypit ja konseptit ovat hyvin hyödynnettävissä ja ne voidaan integroida osaksi olemassa olevaa HYDROLINK Premium -palvelua.
Työn tietoperusta rakentui tekoälyn soveltamiseen kiinteistönhallinnassa, käyttäjäkokemukseen, asiakasarvoon ja prototypointiin. Tuotos toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä iteratiivista prototypointiprosessia hyödyntäen. Prosessi eteni ideoinnista ja konseptoinnista matalan ja korkean tarkkuustason prototyyppien kehittämiseen sekä viimeistelyyn. Menetelminä käytettiin muun muassa Figma-suunnitteluohjelmistoa ja kielimalleja. Työssä kehitettiin prototyypit vuodonhavaitsemisjärjestelmälle
ja kiinteistökohtaiselle dashboardille.
Tuloksina syntyi kaksi prototyyppiä, jotka esittelevät tekoälyn potentiaalia HYDROLINK-sovelluksessa. Vuodonhavaitsemisjärjestelmän prototyyppi osoitti, kuinka tekoäly voi tunnistaa vedenkulutuksen poikkeamia ja ilmoittaa niistä automaattisesti isännöitsijälle, mahdollistaen nopean reagoinnin ja vahinkojen ehkäisyn. Kiinteistökohtaisen dashboardin prototyyppi visualisoi kiinteistön kulutustietoja selkeästi ja esitti tekoälyn luomia energiankulutuksen optimointiehdotuksia. Työssä tunnistettiin myös kaksi jatkokehitysideaa: tekoälypohjainen keskustelubotti ja uuden käyttäjän opastuspolku. Päätelmien mukaan tekoäly tarjoaa merkittäviä etuja kiinteistönhallinnassa parantamalla tiedonkulkua, ongelmien ennakointia ja resurssitehokkuutta. Käyttäjäkeskeinen suunnittelu ja datan visualisointi ovat keskeisiä tekijöitä käyttäjälähtöisten ratkaisujen kehittämisessä. Kehitetyt prototyypit ja konseptit ovat hyvin hyödynnettävissä ja ne voidaan integroida osaksi olemassa olevaa HYDROLINK Premium -palvelua.