Nuori henkilö seksuaalirikoksen uhrina : palveluprosessi Kymenlaakson hyvinvointialueella
Saukko, Jasmin; Tähkäpää, Tea (2025)
Saukko, Jasmin
Tähkäpää, Tea
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411600
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411600
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää seksuaalirikoksen uhriksi joutuneiden nuorten tukipalveluita ja ammattilaisten toimintamalleja. Työ toteutetaan yhteistyössä Nuorisoalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Juvenian VAASI-hankkeen kanssa. Keskeinen osa työtä on visuaalisen ja käytännönläheisen oppimateriaalin laatiminen, joka tukee ammattilaisten työtä nuorten kohtaamisessa.
Teoreettinen viitekehys käsittelee seksuaalioikeuksia, seksuaalirikoksia ja niiden vaikutuksia nuoriin, traumasensitiivistä työskentelyä ja nuorten tukemisen menetelmiä. Lisäksi tarkastellaan julkisen sekä kolmannen sektorin tarjoamia tukipalveluita. Opinnäytetyön tavoitteena on jäsentää selkeä palvelupolku ja tarjota konkreettisia työkaluja ammattilaisten käyttöön.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena kehittämistyönä, jonka prosessi sisälsi aiheen rajaamisen, aineiston hankinnan, analysoinnin sekä oppimateriaalin suunnittelun ja arvioinnin. Teoria pohjautuu aiempaan tutkimustietoon ja alan asiantuntijoiden näkemyksiin sekä kolmannen sektorin materiaaleihin. Lisäksi hyödynnettiin Kymenlaakson hyvinvointialueelta saatua tietoa palveluprosessin nykytilasta. Oppimateriaalin suunnittelussa painotettiin käytännönläheisyyttä ja ammattilaisten tarpeita. Valmis materiaali arvioitiin asiantuntijapalautteen ja pilottiryhmän testikäytön avulla, minkä perusteella sitä muokattiin ja viimeisteltiin.
Työn tuloksena syntynyt oppimateriaali selkeyttää seksuaalirikoksen uhriksi joutuneen nuoren tukemiseen liittyvää palvelupolkua ja tukee ammattilaisia käytännön työssä. Tuloksia voidaan hyödyntää lastensuojelun koulutuksissa sekä VAASI-hankkeen jatkokehityksessä.
Asiasanat: seksuaalirikokset, nuoret, trauma, palveluprosessi, lastensuojelu, kolmas sektori The objective of this thesis was to develop support services and professional practices for assisting young victims of sexual crimes. The work was conducted in collaboration with the VAASI project of the Juvenia Youth Research and Development Center. A key component of the study was the development of visual and practical learning material that supports professionals in encountering and assisting young victims.
The theoretical framework explores sexual rights, sexual crimes and their impact on young individuals, trauma-sensitive approaches, and methods for sup-porting victims. Additionally, the study examines the support services provided by both the public and third sectors. The aim of the thesis is to structure a clear service pathway and provide concrete tools for professionals working with young victims.
This thesis was conducted as a practice-based development project, including narrowing down the topic, data collection, analysis, and the design and evaluation of the learning material. The theoretical foundation is based on previous research, expert perspectives, and materials from third-sector organizations. Furthermore, information obtained from the Kymenlaakso wellbeing services country regarding the current state of the service process was utilized. The design of the learning material emphasized practicality and the specific needs of professionals. The final material was evaluated through expert feedback and pilot testing, which informed subsequent revisions and refinements.
As a result of this study, the developed learning material clarifies the service pathway for supporting young victims of sexual crimes and assists professionals in their practical work. The findings can be utilized in child welfare training as well as in the further development of the VAASI project.
Keywords: sexual offenses, youth, trauma, service process, child welfare, third sector
Teoreettinen viitekehys käsittelee seksuaalioikeuksia, seksuaalirikoksia ja niiden vaikutuksia nuoriin, traumasensitiivistä työskentelyä ja nuorten tukemisen menetelmiä. Lisäksi tarkastellaan julkisen sekä kolmannen sektorin tarjoamia tukipalveluita. Opinnäytetyön tavoitteena on jäsentää selkeä palvelupolku ja tarjota konkreettisia työkaluja ammattilaisten käyttöön.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena kehittämistyönä, jonka prosessi sisälsi aiheen rajaamisen, aineiston hankinnan, analysoinnin sekä oppimateriaalin suunnittelun ja arvioinnin. Teoria pohjautuu aiempaan tutkimustietoon ja alan asiantuntijoiden näkemyksiin sekä kolmannen sektorin materiaaleihin. Lisäksi hyödynnettiin Kymenlaakson hyvinvointialueelta saatua tietoa palveluprosessin nykytilasta. Oppimateriaalin suunnittelussa painotettiin käytännönläheisyyttä ja ammattilaisten tarpeita. Valmis materiaali arvioitiin asiantuntijapalautteen ja pilottiryhmän testikäytön avulla, minkä perusteella sitä muokattiin ja viimeisteltiin.
Työn tuloksena syntynyt oppimateriaali selkeyttää seksuaalirikoksen uhriksi joutuneen nuoren tukemiseen liittyvää palvelupolkua ja tukee ammattilaisia käytännön työssä. Tuloksia voidaan hyödyntää lastensuojelun koulutuksissa sekä VAASI-hankkeen jatkokehityksessä.
Asiasanat: seksuaalirikokset, nuoret, trauma, palveluprosessi, lastensuojelu, kolmas sektori
The theoretical framework explores sexual rights, sexual crimes and their impact on young individuals, trauma-sensitive approaches, and methods for sup-porting victims. Additionally, the study examines the support services provided by both the public and third sectors. The aim of the thesis is to structure a clear service pathway and provide concrete tools for professionals working with young victims.
This thesis was conducted as a practice-based development project, including narrowing down the topic, data collection, analysis, and the design and evaluation of the learning material. The theoretical foundation is based on previous research, expert perspectives, and materials from third-sector organizations. Furthermore, information obtained from the Kymenlaakso wellbeing services country regarding the current state of the service process was utilized. The design of the learning material emphasized practicality and the specific needs of professionals. The final material was evaluated through expert feedback and pilot testing, which informed subsequent revisions and refinements.
As a result of this study, the developed learning material clarifies the service pathway for supporting young victims of sexual crimes and assists professionals in their practical work. The findings can be utilized in child welfare training as well as in the further development of the VAASI project.
Keywords: sexual offenses, youth, trauma, service process, child welfare, third sector