Transkriptionsbaserad musikundervisning för blåsinstrumentmusiker
William, Stocks (2025)
William, Stocks
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051411637
Tiivistelmä
Joillekin musiikinopiskelijoille transkriptio on luonnollinen tapa oppia musiikkikappale ja kehittyä muusikkona, mutta miksi se ei ole pakollinen osa musiikinopetusta? Tämän tutkimuksen kautta haluan tutkia menetelmää, joka voitaisiin integroida musiikkikoulutuksen opetussuunnitelmiin täydentämään perinteisiä nuotinlukemiseen liittyviä opetusmenetelmiä.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia, kuinka musiikin transkriptio voi vaikuttaa nuotinlukutaitoon sellaisten musiikinopiskelijoiden keskuudessa, joiden pääinstrumentti on puhallinsoitin, ja voiko transkriptiosta, oikeanlaisen pedagogisen tuen avulla, tulla arvokas osa musiikkikoulutusta.
Tutkimuskysymykseni ovat: Miten transkriptioon perustuva opetus voi olla tehokas pedagoginen työkalu vahvistamaan nuotinlukutaitoa puhallinsoittimia opiskelevien keskuudessa? Miten opettajan rooli vaikuttaa ja tukee transkription oppimista? Miten se voitaisiin ottaa käyttöön musiikinopetuksessa nuotinlukutaidon oppimisen tehostamiseksi
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa tutkija ja osallistujat yhdessä löysivät uutta tietoa. Tutkimuksen tulosten analysointiin käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Kuukauden aikana pidin yhden oppilaan kanssa 20 oppituntia, kukin kestoltaan 60 minuuttia, jossa opetus keskittyi musiikin transkribointiin.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia, kuinka musiikin transkriptio voi vaikuttaa nuotinlukutaitoon sellaisten musiikinopiskelijoiden keskuudessa, joiden pääinstrumentti on puhallinsoitin, ja voiko transkriptiosta, oikeanlaisen pedagogisen tuen avulla, tulla arvokas osa musiikkikoulutusta.
Tutkimuskysymykseni ovat: Miten transkriptioon perustuva opetus voi olla tehokas pedagoginen työkalu vahvistamaan nuotinlukutaitoa puhallinsoittimia opiskelevien keskuudessa? Miten opettajan rooli vaikuttaa ja tukee transkription oppimista? Miten se voitaisiin ottaa käyttöön musiikinopetuksessa nuotinlukutaidon oppimisen tehostamiseksi
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa tutkija ja osallistujat yhdessä löysivät uutta tietoa. Tutkimuksen tulosten analysointiin käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä menetelmiä. Kuukauden aikana pidin yhden oppilaan kanssa 20 oppituntia, kukin kestoltaan 60 minuuttia, jossa opetus keskittyi musiikin transkribointiin.