Kaupintavaraston kustannusanalyysi
Reina, Mikko (2025)
Reina, Mikko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051913054
Tiivistelmä
Kaupintavarastopalvelun päätavoitteena on vapauttaa asiakkaan aikaa keskittyä ydinliiketoimintaansa, varmistaa tuotannon jatkuva toiminta ja turvata toiminnan rahoitus, koska varastointi ei sido asiakkaan pääomaa. On kuitenkin tärkeää, että palvelun kustannukset pysyvät kohtuullisina, jotta vapautetun pääoman hyödyt eivät katoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida toimeksiantajan tiloissa olevan kaupintavarastopalvelun kustannuksia. Tavoite jaettiin kolmeen tutkimuskysymykseen, jotka pilkottiin edelleen pienempiin osiin. Tutkimusta lähestyttiin tutkimuskysymysten teoreettisten teemojen näkökulmista, joiden avulla tarkasteltiin kaupintapalvelusta syntyviä vaikutuksia.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisin menetelmin haastattelemalla kohdeyrityksen henkilöstöä ja toimittajaa teemahaastatteluin sekä analysoimalla tietojärjestelmien dataa määrällisin menetelmin. Tutkimustulosten analysoinnilla pyrittiin löytämään vastauksia tutkimuskysymyksiin.
Tulokset osoittivat ristiriitaisuuksia haastatteluiden ja tietojärjestelmien datan välillä. Kaikkiin tutkimuskysymyksiin ei saatu tarkkoja vastauksia, mutta eri näkökulmista tarkasteltuna löydettiin mielenkiintoisia havaintoja, joita toimeksiantaja voi hyödyntää tulevaisuudessa.
Johtopäätöksissä korostettiin tulosten ristiriitaisuuksia ja esitettiin useita vaihtoehtoisia toimintatapoja kaupintavarastopalvelun käsittelyyn tulevaisuudessa. Lisäksi nostettiin esille asioita, joita kannattaa
ottaa huomioon jatkossa. Näiden asioiden huomioiminen auttaa varmistamaan, että kaupintavarastopalvelu tuottaa jatkossakin merkittäviä etuja ja vastaa toimeksiantajan tarpeisiin mahdollisimman
hyvin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli analysoida toimeksiantajan tiloissa olevan kaupintavarastopalvelun kustannuksia. Tavoite jaettiin kolmeen tutkimuskysymykseen, jotka pilkottiin edelleen pienempiin osiin. Tutkimusta lähestyttiin tutkimuskysymysten teoreettisten teemojen näkökulmista, joiden avulla tarkasteltiin kaupintapalvelusta syntyviä vaikutuksia.
Tutkimusaineisto kerättiin laadullisin menetelmin haastattelemalla kohdeyrityksen henkilöstöä ja toimittajaa teemahaastatteluin sekä analysoimalla tietojärjestelmien dataa määrällisin menetelmin. Tutkimustulosten analysoinnilla pyrittiin löytämään vastauksia tutkimuskysymyksiin.
Tulokset osoittivat ristiriitaisuuksia haastatteluiden ja tietojärjestelmien datan välillä. Kaikkiin tutkimuskysymyksiin ei saatu tarkkoja vastauksia, mutta eri näkökulmista tarkasteltuna löydettiin mielenkiintoisia havaintoja, joita toimeksiantaja voi hyödyntää tulevaisuudessa.
Johtopäätöksissä korostettiin tulosten ristiriitaisuuksia ja esitettiin useita vaihtoehtoisia toimintatapoja kaupintavarastopalvelun käsittelyyn tulevaisuudessa. Lisäksi nostettiin esille asioita, joita kannattaa
ottaa huomioon jatkossa. Näiden asioiden huomioiminen auttaa varmistamaan, että kaupintavarastopalvelu tuottaa jatkossakin merkittäviä etuja ja vastaa toimeksiantajan tarpeisiin mahdollisimman
hyvin.