Digitaalisen oppimateriaalin kehittäminen Pop & Jazz Konservatoriossa : käyttökokemuksen parantaminen asiakaslähtöisesti palvelumuotoilua hyödyntäen
Keitel, Karin (2025)
Keitel, Karin
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060621087
Tiivistelmä
Tutkimustyö perustuu Pop & Jazz Konservatorion tarpeeseen kehittää oppilaitoksen opiskelijoilleen tarjoaman digitaalisen oppimateriaalin käyttökokemusta. Organisaatiossa oli havaittu, etteivät opiskelijat hyödyntäneet digitaalisia työkaluja toivotulla tavalla. Kehitystyön tueksi tarvittiin tutkittua tietoa välineiden käyttöasteesta ja toimivuudesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka laajasti digitaalista oppimateriaalia käytetään Pop & Jazz Konservatoriossa, minkälainen on opiskelijoiden ja opettajien käyttökokemus ja kuinka digitaalisia työkaluja pitäisi kehittää. Lisäksi tutkimusprosessin aikana pyrittiin siirtämään organisaation asiantuntijuuteen painottuvaa toimintaa asiakaslähtöisempään suuntaan.
Opinnäytetyön lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua, joka perustuu asiakkaan kuulemiseen ja ymmärtämiseen. Käyttökokemusta kartoitettiin kyselytutkimuksella ja oppimateriaalin soveltumista itsenäiseen työskentelyyn tutkittiin havainnoimalla. Tutkimuksessa esiin nousseisiin ongelmiin etsittiin ratkaisuja aivoriihen avulla, joka on yksi luovan ongelmanratkaisun menetelmistä.
Tietoperustassa perehdyttiin muun muassa koulutuksen digitalisaatioon, musiikkikasvatusteknologiaan, oppimisalustoihin sekä kaupallisesti tuotetun digitaalisen oppimateriaalin tarjontaan ja laatuun.
Opinnäytetyön tuotoksena Pop & Jazz Konservatorio sai käyttöönsä analysoidun tutkimusaineiston, joka sisältää organisaation erilaisia asiakasryhmiä edustavia asiakaspersoonia sekä ratkaisuehdotuksia digitaalisen oppimateriaalin parantamiseksi. Tuloksia voidaan hyödyntää organisaatiossa digitaalisten työkalujen kehitystyössä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa Pop & Jazz Konservatorion digitaalisen oppimateriaalin käytön laajuudesta ja käyttäjäkokemuksista sekä oppilaitoksen verkkokaupan potentiaalisten asiakkaiden näkemyksistä työkaluihin liittyen. Tulokset vahvistivat selkeän tarpeen digitaalisten työkalujen jatkokehittämiselle. Palvelumuotoilu osoittautui toimivaksi ja hyvin soveltuvaksi lähestymistavaksi asiakaslähtöiseen oppimateriaalin kehittämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka laajasti digitaalista oppimateriaalia käytetään Pop & Jazz Konservatoriossa, minkälainen on opiskelijoiden ja opettajien käyttökokemus ja kuinka digitaalisia työkaluja pitäisi kehittää. Lisäksi tutkimusprosessin aikana pyrittiin siirtämään organisaation asiantuntijuuteen painottuvaa toimintaa asiakaslähtöisempään suuntaan.
Opinnäytetyön lähestymistapana käytettiin palvelumuotoilua, joka perustuu asiakkaan kuulemiseen ja ymmärtämiseen. Käyttökokemusta kartoitettiin kyselytutkimuksella ja oppimateriaalin soveltumista itsenäiseen työskentelyyn tutkittiin havainnoimalla. Tutkimuksessa esiin nousseisiin ongelmiin etsittiin ratkaisuja aivoriihen avulla, joka on yksi luovan ongelmanratkaisun menetelmistä.
Tietoperustassa perehdyttiin muun muassa koulutuksen digitalisaatioon, musiikkikasvatusteknologiaan, oppimisalustoihin sekä kaupallisesti tuotetun digitaalisen oppimateriaalin tarjontaan ja laatuun.
Opinnäytetyön tuotoksena Pop & Jazz Konservatorio sai käyttöönsä analysoidun tutkimusaineiston, joka sisältää organisaation erilaisia asiakasryhmiä edustavia asiakaspersoonia sekä ratkaisuehdotuksia digitaalisen oppimateriaalin parantamiseksi. Tuloksia voidaan hyödyntää organisaatiossa digitaalisten työkalujen kehitystyössä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa Pop & Jazz Konservatorion digitaalisen oppimateriaalin käytön laajuudesta ja käyttäjäkokemuksista sekä oppilaitoksen verkkokaupan potentiaalisten asiakkaiden näkemyksistä työkaluihin liittyen. Tulokset vahvistivat selkeän tarpeen digitaalisten työkalujen jatkokehittämiselle. Palvelumuotoilu osoittautui toimivaksi ja hyvin soveltuvaksi lähestymistavaksi asiakaslähtöiseen oppimateriaalin kehittämiseen.