Grunderna inom indiespelutveckling
Persson, Gabriel; Hannus, Daniel (2025)
Persson, Gabriel
Hannus, Daniel
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060520838
Tiivistelmä
I vårt examensarbete undersöker vi vad som krävs för att utveckla och lansera ett indiespel, med fokus på både tekniska och affärsmässiga aspekter. Arbetet utgår från frågeställningen: vilka delar behöver en indieutvecklare behärska för att skapa och lansera ett spel? Genom praktiskt arbete i Unreal Engine och teoretisk undersökning av marknadsstrategier analyserar vi processen från idé till lansering. Resultatet visar att bred kompetens, tydlig planering och tidig marknadsföring är avgörande. Slutsatsen är att spelutveckling i liten skala kräver helhetssyn och långsiktigt engagemang.