Avainhenkilöiden sitoutumisen tukeminen lakkautettavan palvelun siirtymäajalla
Hokkanen, Minna (2025)
Hokkanen, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060721401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060721401
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät vaikuttavat henkilöstön sitoutumiseen palvelun lakkautustilanteessa ja millaisin keinoin organisaatio voi tukea henkilöstöään muutoksen aikana. Kyseessä on tapaustutkimus keskisuurta organisaatiota koskevasta tilanteesta, jossa yksi palvelu lakkautetaan lakimuutoksen seurauksena pitkän siirtymäajan puitteissa. Palvelun tuottamiseen osallistuvien työntekijöiden tehtävät päättyvät siirtymäajan lopussa, mikä luo poikkeuksellisen kontekstin sitoutumisen tarkastelulle.
Tutkimuksessa tarkastellaan, millaiset tekijät työntekijöiden kokemusten mukaan tukevat tai heikentävät sitoutumista epävarmuuden ja muutoksen keskellä. Tavoitteena on syventää ymmärrystä siitä, miten organisaatio voi tukea henkilöstöä pitkäkestoisen muutostilanteen aikana.
Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu palvelun tuottamiseen osallistuvien avainhenkilöiden haastatteluista (N=13), jotka on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Teoreettinen viitekehys perustuu sitoutumisen kolmen ulottuvuuden malliin sekä organisaatiotuen teoriaan, keskittyen erityisesti näiden väliseen yhteyteen muutoksen kontekstissa.
Tutkimustulokset osoittavat, että työntekijöiden työssä sitoutuminen rakentuu monisyisesti yksilöllisten kokemusten ja organisaation toimien vuorovaikutuksessa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että avainhenkilöiden sitoutumista muutostilanteessa ovat tukeneet erityisesti työn arvostuksen ja merkityksellisyyden kokemus, yhteisöllisyys ja muutoksen käsittely yhdessä, muutosjohtamisen avoimuus ja koettu oikeudenmukaisuus sekä ammatillinen kehittyminen ja tulevaisuuden näkymät. Siirtymäajalle kohdistuvat toiveet liittyvät näiden tekijöiden säilymiseen, huolet puolestaan niiden menettämiseen. Tulokset korostavat organisaation vastuuta ylläpitää johdonmukaista tukea ja oikeudenmukaista toimintakulttuuria sitoutumisen turvaamiseksi.
Tutkimuksen perusteella kiinnostavia jatkotutkimuksen kohteita ovat lähijohtamisen ja tukitoimien vaikutusten tarkastelu sekä organisaatiossa jatkavien työntekijöiden sitoutuminen muutoksen jälkeen.
Tutkimuksessa tarkastellaan, millaiset tekijät työntekijöiden kokemusten mukaan tukevat tai heikentävät sitoutumista epävarmuuden ja muutoksen keskellä. Tavoitteena on syventää ymmärrystä siitä, miten organisaatio voi tukea henkilöstöä pitkäkestoisen muutostilanteen aikana.
Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu palvelun tuottamiseen osallistuvien avainhenkilöiden haastatteluista (N=13), jotka on analysoitu teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Teoreettinen viitekehys perustuu sitoutumisen kolmen ulottuvuuden malliin sekä organisaatiotuen teoriaan, keskittyen erityisesti näiden väliseen yhteyteen muutoksen kontekstissa.
Tutkimustulokset osoittavat, että työntekijöiden työssä sitoutuminen rakentuu monisyisesti yksilöllisten kokemusten ja organisaation toimien vuorovaikutuksessa. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että avainhenkilöiden sitoutumista muutostilanteessa ovat tukeneet erityisesti työn arvostuksen ja merkityksellisyyden kokemus, yhteisöllisyys ja muutoksen käsittely yhdessä, muutosjohtamisen avoimuus ja koettu oikeudenmukaisuus sekä ammatillinen kehittyminen ja tulevaisuuden näkymät. Siirtymäajalle kohdistuvat toiveet liittyvät näiden tekijöiden säilymiseen, huolet puolestaan niiden menettämiseen. Tulokset korostavat organisaation vastuuta ylläpitää johdonmukaista tukea ja oikeudenmukaista toimintakulttuuria sitoutumisen turvaamiseksi.
Tutkimuksen perusteella kiinnostavia jatkotutkimuksen kohteita ovat lähijohtamisen ja tukitoimien vaikutusten tarkastelu sekä organisaatiossa jatkavien työntekijöiden sitoutuminen muutoksen jälkeen.