Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lähihoitaja-oppisopimusopiskelijan ohjaajan ohjausosaamisen kehittäminen

Huttunen, Riitta-Leena (2025)

 
Avaa tiedosto
Huttunen_Riitta-Leena.pdf (2.036Mt)
Lataukset: 


Huttunen, Riitta-Leena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061022143
Tiivistelmä
Pohjois-Savon hyvinvointialueen ensimmäisen toimintakauden strategian mukaan toimintaa kehitetään vastaamaan asukkaiden tarpeita. Kehittämistarpeita ohjaavat muun muassa väestön ikääntyminen ja henkilöstön riittävyys. Väestönkehityksen mukaan palvelujen tarve lisääntyy etenkin ikääntyneiden palveluissa, jonka yhdeksi ratkaisuksi on esitetty kotiin annettavien palveluiden tehostaminen. Kotihoidon henkilöstöstä suurin osa on koulutukseltaan lähihoitajia. Lähihoitajaksi voi kouluttautua myös oppisopimuksella, minkä suosio oli lisääntynyt. Huolena oli, että oppisopimusopiskelijoiden osaaminen voi jäädä kapea-alaiseksi verrattuna koulutussopimuksella opiskelevan osaamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa lähihoitaja-oppisopimusopiskelijan osaamisen kehittymistä kuvaamalla oppisopimusopiskelijan ohjaajan ohjausosaamista edistävät kompetenssit.

Opinnäytetyön metodologiaksi valikoitui toimintatutkimus, joka soveltuu metodologiaksi, kun henkilöstöä osallistetaan kehittämistyöhön ja päämäärä on kehittää ohjaustyötä tekevien ohjaajien ohjausosaamista. Ensimmäisen syklin tarkoitus oli kartoittaa lähihoitaja-oppisopimusopiskelijoiden ohjauksen ja ohjaajien ohjausosaamisen nykytilaa kotihoidossa. Tutkimuskysymys oli, mikä on kotihoidon esihenkilöiden mielestä oppisopimusopiskelijoiden ohjauksen ja ohjaajien ohjausosaamisen nykytila. Aineistonkeruumenetelmä oli kotihoidon esihenkilöiden avoin haastattelu ja analyysimenetelmänä induktiivinen sisällön analyysi. Tulosten mukaan ohjaajien motivaatio ja sitoutuminen ohjaukseen oli vahvaa. Ohjaajien ohjausosaaminen ilmeni perusasiat sisältävänä mutta vaihtelevana. Kehittämisen tarve tuli esille erityisesti työn hallinnassa ja verkostotyössä.

Toisen syklin tarkoitus oli kartoittaa aikaisempaan tutkittuun tietoon perustuva sisältö oppisopimusopiskelijan ohjaajan ohjausosaamisesta. Tämä toteutettiin järjestelmällisellä kirjallisuuskatsauksella. Vastausta kysymykseen haettiin eri tietokannoista ja saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä. Tutkimuskysymys oli, mitä oppisopimusopiskelijan ohjausosaaminen sisältää aikaisemman tutkimustiedon perusteella. Tulosten mukaan ohjaajan ohjausosaaminen muodostuu henkilökohtaisista vahvuuksista (motivaatio, sitoutuminen, yksilölliset ominaisuudet), ammatillisesta asiantuntijuudesta (työn hallinta, työelämäosaaminen, verkostotyö) sekä pedagogisesta ohjauksesta (osaamisvaatimukset, yksilöllinen ohjaus, oppimisprosessin tukeminen, ohjausmenetelmät ja oppimistilanteet, reflektio).

Kolmannen syklin tarkoitus oli kuvata lähihoitaja-oppisopimusopiskelijan ohjaajan ohjausosaamista edistävät kompetenssit. Kehittämiskysymys oli, mitkä lähihoitaja-oppisopimusopiskelijan ohjaajan ohjausosaamisen kompetenssit edistävät ohjausosaamista ja oppisopimusopiskelijan osaamisen kehittymistä. Liittämällä ensimmäisen ja toisen syklin tulokset muodostuivat luokat: lainsäädäntö- ja etiikkaosaaminen, itsesäätely- ja organisointiosaaminen, ohjausmenetelmäosaaminen, vuorovaikutusosaaminen sekä verkostotyöosaaminen. Ohjausosaamisen kompetensseja pilotoitiin kotihoidon oppisopimusopiskelijoita ohjaavien ohjaajien (n=7) kanssa. Pilotoinnin tarkoitus oli kartoittaa, miten oppisopimusopiskelijan ohjaajan ohjausosaamisen kompetenssien avulla voidaan edistää ohjaajan ohjausosaamista. Kehittämiskysymys oli, miten pilotoitavat oppisopimusopiskelijan ohjaajan ohjausosaamisen kompetenssit edistävät ohjaajan ohjausosaamista. Tulosten mukaan ohjausosaamisen kompetenssit selkeyttivät ja laajensivat ohjausta sekä vahvistivat ohjaajan ohjausosaamista. Pilotoinnin jälkeen laadittiin oppisopimusopiskelijan ohjaajan ohjausosaamisen kehittämissuunnitelma.

Neljännen syklin tarkoitus oli kuvata lähihoitaja-oppisopimusopiskelijan ohjaajan ohjausosaamisen kehittämissuunnitelman implementointisuunnitelma, joka edistää ohjaajan ohjausosaamista ja oppisopimusopiskelijan osaamisen kehittymistä. Kehittämistehtävä oli, minkälainen on oppisopimusopiskelijan ohjaajan ohjausosaamisen kehittämissuunnitelman implementointisuunnitelma, joka edistää ohjaajan ohjausosaamista ja oppisopimusopiskelijan osaamisen kehittymistä. Implementointisuunnitelma toteutettiin Parihs-mallin mukaisesti.

Opinnäytetyön johtopäätöksenä voitiin todeta, että opinnäytetyössä kuvattujen ohjausosaamisen kompetenssien sisältyminen ohjaukseen vahvistaa ohjaajan toimintaa oppisopimusopiskelijoiden ohjauksessa. Kompetenssit varmistavat, että ohjaus on opiskelijalähtöistä, tehokasta ja opiskelijan ammatillista kehittymistä edistävää. Jotta ohjaaja voi toteuttaa ja kehittää ohjausosaamisen kompetenssien mukaista osaamistaan, tarvitaan organisaation yhteiset toimintatavat sekä ohjaajan, esihenkilön, työyhteisön ja oppilaitoksen yhteistyötä. Suunnitelmallinen toiminta vahvistaa myös oppisopimusopiskelun veto- ja pitovoimaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste