Digitaalisuus kotikuntoutuksessa : reaaliaikaisen etäkotikuntoutuksen pilotointi
Björknäs, Mari (2025)
Björknäs, Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061122436
Tiivistelmä
Digitaalisuuden lisääminen palveluissa on vahva suuntaus tällä hetkellä sote-alalla. Alalla pyritään laaja-alaisesti kustannustehokkuuden lisäämiseen ja säästöihin. Digitalisaatio on yksi keino tähän.
Tästä lähtökohdasta myös Pohjanmaan hyvinvointialueella, Kristiinankaupungissa, toimiva Selkämeren Terveys kehittää toimintaansa. Selkämeren Terveys on alueellisesti toimiva, terveyskeskuspalveluja tuottava Pihlajalinnan ja Pohjanmaan hyvinvointialueen yhteisyritys. Selkämeren Terveys oli toimeksiantajana opinnäytetyössä, jossa tarkoituksena oli digitalisaation lisääminen kotikuntoutuksessa.
Tavoitteena oli toteuttaa kuntoutusinterventio reaaliaikaisella etäyhteydellä kotihoidon piirissä oleville asiakkaille, joilla oli tasapainon haasteita. Interventioon osallistuneiden asiakkaiden kokemuksia kartoitettiin. Saatujen tulosten perusteella voitiin arvioida etäyhteydellä toteutetun kuntoutusintervention käytettävyyttä Selkämeren Terveyden toiminnassa. Toteutuksena oli tutkimuksellinen kehittämistyö.
Kuntoutusinterventio keskittyi asiakkailla olleiden tasapainon haasteiden kuntouttamiseen. Projektissa oli mukana neljä alueen asiakasta. Kuntoutus koostui fysioterapeutin ohjaamista reaaliaikaisella etäyhteydellä toteutetuista kuntoutustapaamisista, joita kullekin asiakkaalle oli 1–2 kertaa viikossa, kolmen viikon ajan. Yhden kuntoutustapaamisen kesto oli n. 20–30 minuuttia.
Kuntoutusinterventiota edeltävästi sekä sen jälkeen asiakkaat täyttivät kaatumispelkokyselyn. Kuntoutusintervention jälkeen heitä pyydettiin täyttämään kyselylomake, jossa he kertoivat kokemuksensa reaaliaikaisella etäyhteydellä toteutetusta kuntoutuksesta. Lisäksi ammattilaiset kirjasivat projektin aikaisia kokemuksiaan. Saadun datan perusteella voitiin todeta, että etäyhteydellä toteutettu kotikuntoutus oli varteenotettava vaihtoehto kotikuntoutuksen toteuttamiseksi Selkämeren Terveydessä.
Tästä lähtökohdasta myös Pohjanmaan hyvinvointialueella, Kristiinankaupungissa, toimiva Selkämeren Terveys kehittää toimintaansa. Selkämeren Terveys on alueellisesti toimiva, terveyskeskuspalveluja tuottava Pihlajalinnan ja Pohjanmaan hyvinvointialueen yhteisyritys. Selkämeren Terveys oli toimeksiantajana opinnäytetyössä, jossa tarkoituksena oli digitalisaation lisääminen kotikuntoutuksessa.
Tavoitteena oli toteuttaa kuntoutusinterventio reaaliaikaisella etäyhteydellä kotihoidon piirissä oleville asiakkaille, joilla oli tasapainon haasteita. Interventioon osallistuneiden asiakkaiden kokemuksia kartoitettiin. Saatujen tulosten perusteella voitiin arvioida etäyhteydellä toteutetun kuntoutusintervention käytettävyyttä Selkämeren Terveyden toiminnassa. Toteutuksena oli tutkimuksellinen kehittämistyö.
Kuntoutusinterventio keskittyi asiakkailla olleiden tasapainon haasteiden kuntouttamiseen. Projektissa oli mukana neljä alueen asiakasta. Kuntoutus koostui fysioterapeutin ohjaamista reaaliaikaisella etäyhteydellä toteutetuista kuntoutustapaamisista, joita kullekin asiakkaalle oli 1–2 kertaa viikossa, kolmen viikon ajan. Yhden kuntoutustapaamisen kesto oli n. 20–30 minuuttia.
Kuntoutusinterventiota edeltävästi sekä sen jälkeen asiakkaat täyttivät kaatumispelkokyselyn. Kuntoutusintervention jälkeen heitä pyydettiin täyttämään kyselylomake, jossa he kertoivat kokemuksensa reaaliaikaisella etäyhteydellä toteutetusta kuntoutuksesta. Lisäksi ammattilaiset kirjasivat projektin aikaisia kokemuksiaan. Saadun datan perusteella voitiin todeta, että etäyhteydellä toteutettu kotikuntoutus oli varteenotettava vaihtoehto kotikuntoutuksen toteuttamiseksi Selkämeren Terveydessä.