Terpautisk träning med syfte att främja barns psykiska hälsa : en litteraturöversikt
Holm, Linnea (2025)
Holm, Linnea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222738
Tiivistelmä
Psykisk ohälsa bland barn och unga har blivit allt vanligare globalt under de senaste åren. Forskning visar att fysisk aktivitet spelar en viktig roll för att främja psykiskt välbefinnande. Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur terapeutisk träning, det vill säga fysisk aktivitet ledd av en fysioterapeut, kan stärka barns psykiska hälsa och förebygga psy-kiska hälsa. Arbetet är ett beställningsarbete från MIELI rf och fokuserar på barn i åldern 7–12.
Som metod användes en beskrivande litteraturöversikt. Materialet består av vetenskapliga artiklar, facklitteratur och tillförlitliga webbkällor publicerade mellan åren 2013 och 2025. Materialet har analyserats med hjälp av kvalitativ innehållsanalys utifrån ett induktivt tillvägagångssätt.
Resultaten visar att regelbunden fysisk aktivitet har flera positiva effekter på barns psykiska hälsa. Den stärker självkänslan, förbättrar känsloreglering och kognitiva funktioner samt främjar sociala färdigheter. Terapeutisk träning har särskilt god inverkan på barnets helhetsmässiga funktionsförmåga – fysiskt, psykiskt och socialt – och stärker förmågan att delta i vardagliga aktiviteter och sociala sammanhang. Fysisk aktivitet i barndomen är också kopplad till långsiktiga hälsoeffekter, såsom en aktiv livsstil i vuxen ålder och minskad risk för psykisk ohälsa.
Utifrån resultaten kan konstateras att fysisk aktivitet är ett effektivt och lättillgängligt sätt att främja barns psykiska hälsa. Det är viktigt att både professionella och vårdnadshavare får ökad kunskap om ämnet, så att stödinsatser kan sättas in i tid och i förebyggande syfte.
Som metod användes en beskrivande litteraturöversikt. Materialet består av vetenskapliga artiklar, facklitteratur och tillförlitliga webbkällor publicerade mellan åren 2013 och 2025. Materialet har analyserats med hjälp av kvalitativ innehållsanalys utifrån ett induktivt tillvägagångssätt.
Resultaten visar att regelbunden fysisk aktivitet har flera positiva effekter på barns psykiska hälsa. Den stärker självkänslan, förbättrar känsloreglering och kognitiva funktioner samt främjar sociala färdigheter. Terapeutisk träning har särskilt god inverkan på barnets helhetsmässiga funktionsförmåga – fysiskt, psykiskt och socialt – och stärker förmågan att delta i vardagliga aktiviteter och sociala sammanhang. Fysisk aktivitet i barndomen är också kopplad till långsiktiga hälsoeffekter, såsom en aktiv livsstil i vuxen ålder och minskad risk för psykisk ohälsa.
Utifrån resultaten kan konstateras att fysisk aktivitet är ett effektivt och lättillgängligt sätt att främja barns psykiska hälsa. Det är viktigt att både professionella och vårdnadshavare får ökad kunskap om ämnet, så att stödinsatser kan sättas in i tid och i förebyggande syfte.