Kasvatusohjaajan työn merkitys joustavassa perusopetuksessa
Kotamäki, Henna (2025)
Kotamäki, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061222843
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kasvatusohjaajan roolia ja merkitystä joustavassa perusopetuksessa. Saarijärven yhtenäiskoulun joustavassa perusopetuksessa on toiminut lukuvuonna 2024-2025 ensimmäistä kertaa kasvatusohjaaja luokan ohjaajan roolissa. Opinnäytetyön on tarkoitus tutkia kasvatusohjaajan roolin merkitystä joustavan perusopetuksen oppimisympäristössä. Tavoitteenani on kartoittaa, millaista tukea oppilaat ovat mahdollisesti kasvatusohjaajalta saaneet ja ovatko he olleet saamaansa tukeen tyytyväisiä. Kasvatusohjaajia toimii joustavan perusopetuksen ryhmissä muualla Suomessa. Opinnäytetyössä avaan kasvatusohjaajan työnkuvaa ja työssä käytettäviä menetelmiä sekä työtapoja. Työssä selviää myös se, millaisena kohderyhmän nuoret ovat kokeneet
kasvatusohjaajan työn omassa kouluarjessaan.
Kasvatusohjaajan työhön kuuluu merkittävästi toiminnanohjaus ja syrjäytymisen sekä koulupudokkuuden ennaltaehkäisy. Käsittelen näitä teemoja opinnäytetyössäni avaten käsitteet aineistopohjaisesti ja peilaten niitä omaan työhöni yläluokkien kasvatusohjaajana. Joustavan perusopetuksen tavoitteena on oppilaan tulevaisuuden polun luominen ja koulumotivaation saavuttaminen sekä ylläpitäminen. Koulupudokkuus ja nuorten syrjäytyminen ovat jatkuvassa kasvussa. Nuorten tuen tarve koulumaailmassa on lisääntynyt, ja erityisesti viime aikoina oppilashuollon palveluiden saatavuus on ollut haastavaa. Tämä siksi, että esimerkiksi koulupsykologeja ei hakemisesta huolimatta ole saatu palkattua kouluumme. Opinnäytetyötä tehdessäni oli tulossa voimaan nuorten terapiatakuu, joka osaltaan tuo helpotusta tilanteeseen.
Kouluympäristössä työskentelee opettajien lisäksi muitakin ammattilaisia, joista kasvatusohjaaja on yksi. Lisäksi Saarijärven yhtenäiskoululla toimii koulunuorisotyöntekijä ja erityisnuoriso-ohjaaja koulunkäynnin ohjaajia unohtamatta. Kasvatusohjaaja työskentelee oppilashuollon rajapinnassa toimien osana oppilashuoltoryhmää.
kasvatusohjaajan työn omassa kouluarjessaan.
Kasvatusohjaajan työhön kuuluu merkittävästi toiminnanohjaus ja syrjäytymisen sekä koulupudokkuuden ennaltaehkäisy. Käsittelen näitä teemoja opinnäytetyössäni avaten käsitteet aineistopohjaisesti ja peilaten niitä omaan työhöni yläluokkien kasvatusohjaajana. Joustavan perusopetuksen tavoitteena on oppilaan tulevaisuuden polun luominen ja koulumotivaation saavuttaminen sekä ylläpitäminen. Koulupudokkuus ja nuorten syrjäytyminen ovat jatkuvassa kasvussa. Nuorten tuen tarve koulumaailmassa on lisääntynyt, ja erityisesti viime aikoina oppilashuollon palveluiden saatavuus on ollut haastavaa. Tämä siksi, että esimerkiksi koulupsykologeja ei hakemisesta huolimatta ole saatu palkattua kouluumme. Opinnäytetyötä tehdessäni oli tulossa voimaan nuorten terapiatakuu, joka osaltaan tuo helpotusta tilanteeseen.
Kouluympäristössä työskentelee opettajien lisäksi muitakin ammattilaisia, joista kasvatusohjaaja on yksi. Lisäksi Saarijärven yhtenäiskoululla toimii koulunuorisotyöntekijä ja erityisnuoriso-ohjaaja koulunkäynnin ohjaajia unohtamatta. Kasvatusohjaaja työskentelee oppilashuollon rajapinnassa toimien osana oppilashuoltoryhmää.