Tilitoimiston palvelujen kehittäminen asiakaslähtöisesti
Makarovskaja, Jevgenija (2025)
Makarovskaja, Jevgenija
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322924
Tiivistelmä
Taloushallinnon ala on muuttunut viimeisen vuosikymmenen aikana merkittävästi. Digitalisaatio on tuonut tilitoimistoon paljon automaatiota, ja sen myötä vapauttanut henkilöstön työaikaa asiantuntijatehtävien tuottamiseen. Tilitoimistossa tapahtuva työ on muuttanut muotoaan, mutta palveluntarjonta on asiakkaan näkökulmasta säilynyt samana.
Tämän opinnäytetyön aihe syntyi kohdeyrityksen tarpeesta saada käyttöönsä palvelupaketit asiakkaiden käyttöön. Tämän tarpeen taustalla on tilitoimiston halu tehostaa sisäisiä prosesseja ja tarjota asiakkailleen asiakastarpeiden mukaisia kohdistettuja palveluja.
Opinnäytetyössä hyödynnetään palvelumuotoilun menetelmiä asiakaslähtöisessä kehitystyössä. Kehittämistyön asiakastiedon aineistokeruu toteutetaan teemahaastattelulla ja saatuja asiakastietoja käytetään varsinaisen kehitystyön toteuttamisessa.
Tutkimuksen tuloksena luodaan kolme palvelupakettia tilitoimiston asiakkaille. Uusien palvelupakettien käyttöönotto ja käyttöönoton arviointi rajataan tutkimuksen ulkopuolelle. Jatkotutkimuksena ehdotetaan palvelupakettien hinnoittelumallien kehitystä ja pakettien käyttöönottoa.
Tämän opinnäytetyön aihe syntyi kohdeyrityksen tarpeesta saada käyttöönsä palvelupaketit asiakkaiden käyttöön. Tämän tarpeen taustalla on tilitoimiston halu tehostaa sisäisiä prosesseja ja tarjota asiakkailleen asiakastarpeiden mukaisia kohdistettuja palveluja.
Opinnäytetyössä hyödynnetään palvelumuotoilun menetelmiä asiakaslähtöisessä kehitystyössä. Kehittämistyön asiakastiedon aineistokeruu toteutetaan teemahaastattelulla ja saatuja asiakastietoja käytetään varsinaisen kehitystyön toteuttamisessa.
Tutkimuksen tuloksena luodaan kolme palvelupakettia tilitoimiston asiakkaille. Uusien palvelupakettien käyttöönotto ja käyttöönoton arviointi rajataan tutkimuksen ulkopuolelle. Jatkotutkimuksena ehdotetaan palvelupakettien hinnoittelumallien kehitystä ja pakettien käyttöönottoa.