Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Draamaa peruskoulussa : esimerkkinä Kokkolan Torkinmäen koulu

Koivula, Minna (2007)

 
Avaa tiedosto
Koivula_Minna.pdf (395.0Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Koivula, Minna
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322963
Tiivistelmä
Tässä  opinnäytetyössä  esitellään  ja  arvioidaan  draaman  soveltuvuutta  Kokkolan  Torkinmäen peruskoulussa syksyllä 2006 toteutettuun Joustava nelonen ‐projektiin. Opinnäytetyön tekijä osallistui projektiin pitämällä kolmelle neljännen luokan oppilasryhmälle kaksi kahdentunnin mittaista draamatyöpajaa. Työpajojen aiheena oli koulukiusaaminen, jota käsiteltäessä apuna käytettiin Top Tie ‐ryhmän laatimaa koulukiusaamis‐  opetuskokonaisuutta.  Työn  lähtökohtana  on  opinnäytteen tekijän kiinnostus draaman soveltamiseen ja sen käyttämiseen eri opetustehtävissä. Tämä opinnäyte on hankkeistettu.

Opinnäytteessä  pyritään  hahmottamaan  draamakasvatusta  teatteri‐ilmaisunohjaajan näkökulmasta suhteessa projektin tavoitteisiin. Opinnäytetyö etsii myös vastauksia kysymyksiin: Miten draaman avulla voi tukea tutkivaa oppimista? Tukeeko draaman leikillisyys yhteistoiminnallista oppimista? Työssä arvioidaan myös projektissa käytettyjä harjoitteita ja niiden merkitystä oppimisen edistäjinä. Tutkimusaineisto on kerätty empiirisesti, osallistumalla Kokkolan Torkinmäen koulussa olleeseen Jone‐projektiin ja tutustumalla erilaisiin lähdemateriaaleihin, kuten alan kirjallisuuteen.

Tutkimustulosten  perusteella  voidaan  päätellä,  että  draamaa  soveltuu  Joustava  nelonen ‐projektin tavoitteisiin. Draamatyöskentelyllä voidaan tukea ja kehittää oppilaiden  erilaisia  taitoja.  Opetussuunnitelmaa  avaamalla  on  mahdollisuus  löytää lukujärjestyksestä oma paikka draamalle erillisenä oppiaineena ja samalla linkittää sitä muihin oppiaineisiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste