Draamaa peruskoulussa : esimerkkinä Kokkolan Torkinmäen koulu
Koivula, Minna (2007)
Koivula, Minna
2007
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322963
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään ja arvioidaan draaman soveltuvuutta Kokkolan Torkinmäen peruskoulussa syksyllä 2006 toteutettuun Joustava nelonen ‐projektiin. Opinnäytetyön tekijä osallistui projektiin pitämällä kolmelle neljännen luokan oppilasryhmälle kaksi kahdentunnin mittaista draamatyöpajaa. Työpajojen aiheena oli koulukiusaaminen, jota käsiteltäessä apuna käytettiin Top Tie ‐ryhmän laatimaa koulukiusaamis‐ opetuskokonaisuutta. Työn lähtökohtana on opinnäytteen tekijän kiinnostus draaman soveltamiseen ja sen käyttämiseen eri opetustehtävissä. Tämä opinnäyte on hankkeistettu.
Opinnäytteessä pyritään hahmottamaan draamakasvatusta teatteri‐ilmaisunohjaajan näkökulmasta suhteessa projektin tavoitteisiin. Opinnäytetyö etsii myös vastauksia kysymyksiin: Miten draaman avulla voi tukea tutkivaa oppimista? Tukeeko draaman leikillisyys yhteistoiminnallista oppimista? Työssä arvioidaan myös projektissa käytettyjä harjoitteita ja niiden merkitystä oppimisen edistäjinä. Tutkimusaineisto on kerätty empiirisesti, osallistumalla Kokkolan Torkinmäen koulussa olleeseen Jone‐projektiin ja tutustumalla erilaisiin lähdemateriaaleihin, kuten alan kirjallisuuteen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että draamaa soveltuu Joustava nelonen ‐projektin tavoitteisiin. Draamatyöskentelyllä voidaan tukea ja kehittää oppilaiden erilaisia taitoja. Opetussuunnitelmaa avaamalla on mahdollisuus löytää lukujärjestyksestä oma paikka draamalle erillisenä oppiaineena ja samalla linkittää sitä muihin oppiaineisiin.
Opinnäytteessä pyritään hahmottamaan draamakasvatusta teatteri‐ilmaisunohjaajan näkökulmasta suhteessa projektin tavoitteisiin. Opinnäytetyö etsii myös vastauksia kysymyksiin: Miten draaman avulla voi tukea tutkivaa oppimista? Tukeeko draaman leikillisyys yhteistoiminnallista oppimista? Työssä arvioidaan myös projektissa käytettyjä harjoitteita ja niiden merkitystä oppimisen edistäjinä. Tutkimusaineisto on kerätty empiirisesti, osallistumalla Kokkolan Torkinmäen koulussa olleeseen Jone‐projektiin ja tutustumalla erilaisiin lähdemateriaaleihin, kuten alan kirjallisuuteen.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että draamaa soveltuu Joustava nelonen ‐projektin tavoitteisiin. Draamatyöskentelyllä voidaan tukea ja kehittää oppilaiden erilaisia taitoja. Opetussuunnitelmaa avaamalla on mahdollisuus löytää lukujärjestyksestä oma paikka draamalle erillisenä oppiaineena ja samalla linkittää sitä muihin oppiaineisiin.