Ridvägar till inkludering : en kvalitativ studie om socioekonomisk tillgänglighet på Helsinki International Horse Show
Fredriksson, Amanda (2025)
Fredriksson, Amanda
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061423019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061423019
Tiivistelmä
I detta lärdomsprov undersöker jag hur det internationella ridsportevenemanget Helsinki International Horse Show (HIHS) arbetar för att öka den socioekonomiska tillgängligheten på sitt evenemang. På grund av en ökad uppfattning av kultur som en lyxprodukt valde jag detta evenemang för arbetet som ett typexempel på ett evenemang som upplevs exklusivt och icke tillgängligt. Genom att analysera detta kan arbetet fungera som inspiration för andra kulturorganisationer att tillgängliggöra sina evenemang. I arbetet utgår jag ifrån frågeställningen: Hur gör Helsinki International Horse Show för att vara mer socioekonomiskt tillgängligt? För att få svar på frågan analyserar jag även varför ridsport upplevs exklusivt. Arbetet använder en kvalitativ metod i form av fallstudie och bygger på en strukturerad intervju med evenemangsarrangören samt litteraturstudier och autoetnografiska reflektioner. Resultatet visar att HIHS aktivt arbetar med att sänka tröskeln till deltagande genom olika åtgärder. Till exempel genom olika biljettkategorier, donation av tusentals biljetter samt satsningar på sociala medier för att nå nya målgrupper. Dessutom utförs aktivt arbete för att välkomna publik utan tidigare kunskaper av hästar eller ridsport. Evenemanget har även ett fungerande system för frivilligarbetare. In this thesis, I examine how the international equestrian event Helsinki International Horse Show (HIHS) works to increase the socioeconomic accessibility of the event. Due to an increased perception of culture as a luxury product, I chose this event for my work as a typical example of an event that is viewed as exclusive and inaccessible. By analyzing this, my work can serve as inspiration for other cultural organizations to make their events more accessible. In my thesis I start with the question: How does Helsinki International Horse Show make the event more socioeconomically accessible? To get an answer to this question I also analyze why equestrian sports are experienced exclusive. In my work, I use a qualitative method in the form of a case study and base it on a structured interview with the event organizer as well as literature studies and autoethnographic reflections. The results show that HIHS is actively working to lower the threshold for participation through various measures. For example, through different ticket categories, donating thousands of tickets and investing in social media to reach new target audiences. In addition, active efforts are made to welcome audiences with no prior knowledge of horses or equestrian sports. The event also has a well-functioning volunteer system. Tässä opinnäytetyössä tarkastelen, kuinka kansainvälinen hevostapahtuma Helsinki International Horse Show (HIHS) pyrkii lisäämään tapahtumansa sosioekonomista saavutettavuutta. Kulttuurin yleistyneen luksustuotteena kokemisen vuoksi valitsin tämän tapahtuman työhöni tyypillisenä esimerkkinä tapahtumasta, joka koetaan eksklusiiviseksi ja saavutettamattomaksi. Tätä analysoimalla työ voi toimia inspiraationa muille kulttuuriorganisaatioille tapahtumiensa saavutettavuuden parantamiseksi. Lähden tutkimukseen kysymyksestä: Kuinka Helsinki International Horse Show tekee tapahtumastaan sosioekonomisesti saavutettavamman? Saadakseni vastauksen kysymykseen analysoin myös, miksi hevosurheilu koetaan eksklusiiviseksi. Käytän työssä laadullista menetelmää tapaustutkimuksen muodossa, ja se perustuu strukturoituun haastatteluun tapahtuman järjestäjän kanssa, sekä kirjallisuustutkimuksiin ja autoetnografisiin pohdintoihin. Tulokset osoittavat, että HIHS pyrkii aktiivisesti madaltamaan osallistumiskynnystä erilaisilla toimenpiteillä. Esimerkiksi eri lipputyyppien avulla, lahjoittamalla tuhansia lippuja sekä investoimalla sosiaaliseen mediaan uusien kohderyhmien tavoittamiseksi. Lisäksi pyritään aktiivisesti toivottamaan tervetulleeksi yleisöä, jolla ei ole aiempaa kokemusta hevosista tai hevosurheilusta. Tapahtumalla on myös toimiva vapaaehtoisjärjestelmä.