Pienten pyörähuoltoliikkeiden vastuullisuuden merkitys asiakkaille
Desborough, Sakari (2025)
Desborough, Sakari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623066
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä haluttiin tutkia, vaikuttaako pyörähuoltoliikkeen vastuullisuus asiakkaan valintaan pyörän huoltoa mietittäessä. Vastuullisuuden ajattelu on noussut jatkuvasti, mutta pyöräilyssä vastuullisuus koetaan usein vain pyöräilijän vastuun aiheena. Tutkimuksen teoriapohjassa pohdittiin palvelupolkua yritysten silmin.
Tutkimuksessa kysyttiin pienen pyörähuoltoliikkeen asiakkailta vastuullisuuteen liittyviä kysymyksiä. Tavoitteena oli saada tietoon asiakkaiden mielipiteitä huoltoliikkeen vastuullisuudesta ja onko vastuullisuus yksi kriteeri, jonka mukaan asiakkaat valitsivat huoltopaikan. Määrällinen tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon asiakkaat vastasivat oman halun ja mielen mukaan.
Tuloksista selvisi, että asiakkaat pohtivat vastuullisuutta pyörän huollossa ja tehtävissä toimenpiteissä, mutta vastanneiden kesken oli hajontaa, vaikuttaako hinta vai vastuullisuus enemmän. Lisäksi hajontaa vastanneiden kesken oli, onko vastuullisuus mielletty pyöräilijän vai huoltoliikkeen asiaksi.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voitiin todeta, että asiakkaat haluavat toimia vastuullisesti valinnassaan ja käyttää huoltoliikkeitä, jotka kokevat toimivansa vastuullisesti toiminnassaan. Vastuullisuus voidaan nähdä kilpailuetuna alan markkinoilla, sillä asiakkaat tiedostavat vastuullisuuden merkityksen.
Tutkimuksessa kysyttiin pienen pyörähuoltoliikkeen asiakkailta vastuullisuuteen liittyviä kysymyksiä. Tavoitteena oli saada tietoon asiakkaiden mielipiteitä huoltoliikkeen vastuullisuudesta ja onko vastuullisuus yksi kriteeri, jonka mukaan asiakkaat valitsivat huoltopaikan. Määrällinen tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella, johon asiakkaat vastasivat oman halun ja mielen mukaan.
Tuloksista selvisi, että asiakkaat pohtivat vastuullisuutta pyörän huollossa ja tehtävissä toimenpiteissä, mutta vastanneiden kesken oli hajontaa, vaikuttaako hinta vai vastuullisuus enemmän. Lisäksi hajontaa vastanneiden kesken oli, onko vastuullisuus mielletty pyöräilijän vai huoltoliikkeen asiaksi.
Johtopäätöksenä tutkimuksesta voitiin todeta, että asiakkaat haluavat toimia vastuullisesti valinnassaan ja käyttää huoltoliikkeitä, jotka kokevat toimivansa vastuullisesti toiminnassaan. Vastuullisuus voidaan nähdä kilpailuetuna alan markkinoilla, sillä asiakkaat tiedostavat vastuullisuuden merkityksen.