Tunnetaito-opetuksen vaikuttavuuden edellytykset perusopetuksessa: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Tervola, Tony (2025)
Tervola, Tony
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061423015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061423015
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli kartoittaa olemassa olevaa kirjallisuutta ja tutkia,
mitä yleisiä ja yhteisiä tekijöitä on vaikuttavalla tunnetaito-opetuksella perusopetuksen kontekstissa sekä mitä tiedetään tunnetaito-opetuksen vaikuttavuudesta pitkällä aikavälillä. Työn tarkoituksena on tukea ja auttaa kouluhenkilöstöä mietittäessä tunnetaito-opetuksen järjestämistä osana koulun arkea sekä
tarjota tietoa liittyen tunnetaitoihin ja niiden kehitykseen.
Opinnäytetyö tehtiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja sisään otettujen
tutkimusten laatu arvioitiin soveltaen suomenkielisiä Joanna Briggs -instituutin
arviointilomakkeita. Lopulliseen työhön valittiin 22 pitkittäistutkimusta, joissa
tunnetaito-opetuksen vaikuttavuutta oli kartoitettu vähintään kolme kuukautta
opetuksen päättymisen jälkeen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin opetuksen vaikuttavuutta niin tunnetaitoihin kuin mielenterveyteen.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella löytyi yksittäisiä tekijöitä, jotka vaikuttivat
olevan yhteydessä tunnetaito-opetuksen vaikuttavuuteen. Näitä olivat muun
muassa psykologin osallistuminen opetukseen, vuorovaikutteiset opetusmenetelmät, kuten roolileikit, sekä sisällöllisesti selkeä rakenne. Opinnäytetyöstä
saadut tulokset olivat pääasiassa yhdenmukaisia aiemman tutkimuskirjallisuuden kanssa.
Opinnäytetyön keskeinen tulos oli, että tunnetaito-opetuksen vaikuttavuus voi
hävitä ryhmätasolla kokonaan jo muutamassa kuukaudessa. Täten opetuksen
ajoittaminen suhteessa lukuvuoteen on tärkeää huomioida. Toinen keskeinen
tulos oli, ettei opetuksen vaikuttavuudesta mielenterveyteen tai hyvinvointiin
ole pitkittäistutkimusten perusteella selvää näyttöä.
mitä yleisiä ja yhteisiä tekijöitä on vaikuttavalla tunnetaito-opetuksella perusopetuksen kontekstissa sekä mitä tiedetään tunnetaito-opetuksen vaikuttavuudesta pitkällä aikavälillä. Työn tarkoituksena on tukea ja auttaa kouluhenkilöstöä mietittäessä tunnetaito-opetuksen järjestämistä osana koulun arkea sekä
tarjota tietoa liittyen tunnetaitoihin ja niiden kehitykseen.
Opinnäytetyö tehtiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena ja sisään otettujen
tutkimusten laatu arvioitiin soveltaen suomenkielisiä Joanna Briggs -instituutin
arviointilomakkeita. Lopulliseen työhön valittiin 22 pitkittäistutkimusta, joissa
tunnetaito-opetuksen vaikuttavuutta oli kartoitettu vähintään kolme kuukautta
opetuksen päättymisen jälkeen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin opetuksen vaikuttavuutta niin tunnetaitoihin kuin mielenterveyteen.
Kirjallisuuskatsauksen perusteella löytyi yksittäisiä tekijöitä, jotka vaikuttivat
olevan yhteydessä tunnetaito-opetuksen vaikuttavuuteen. Näitä olivat muun
muassa psykologin osallistuminen opetukseen, vuorovaikutteiset opetusmenetelmät, kuten roolileikit, sekä sisällöllisesti selkeä rakenne. Opinnäytetyöstä
saadut tulokset olivat pääasiassa yhdenmukaisia aiemman tutkimuskirjallisuuden kanssa.
Opinnäytetyön keskeinen tulos oli, että tunnetaito-opetuksen vaikuttavuus voi
hävitä ryhmätasolla kokonaan jo muutamassa kuukaudessa. Täten opetuksen
ajoittaminen suhteessa lukuvuoteen on tärkeää huomioida. Toinen keskeinen
tulos oli, ettei opetuksen vaikuttavuudesta mielenterveyteen tai hyvinvointiin
ole pitkittäistutkimusten perusteella selvää näyttöä.