Timanttisen asiakaskokemuksen rakentaminen aloittavalle verkkokauppayritykselle
Piri, Ann-Helen (2025)
Piri, Ann-Helen
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061322986
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää aloittavan verkkokauppayrityksen asiakaskokemusta sekä tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat erinomaisen asiakaskokemuksen muodostumiseen verkkokauppaympäristössä. Työ toteutettiin kirjoittajan perustaman Juhlaboksi Oy:n toimeksiantona osana yrityksen verkkokaupan lanseerausvaihetta. Yrityksen liiketoimintakonseptina on tarjota valmiiksi suunniteltuja juhlatuotekokonaisuuksia, jotka helpottavat asiakkaiden juhlasuunnittelua eri teemojen ympärillä.
Kehittämistyön tavoitteena oli suunnitella verkkokauppa, joka olisi asiakkaalle visuaalisesti miellyttävä, selkeä ja helposti käytettävä. Vaikka asiakaskokemus ulottuu myös ostoprosessia edeltäviin ja sen jälkeisiin vaiheisiin, rajattiin nämä tutkimuksen ulkopuolelle. Tietoperusta rakentui asiakaskokemuksen, asiakaslähtöisen liiketoiminnan, verkkokaupan käytettävyyden ja palvelumuotoilun teemoista.
Opinnäytetyössä sovellettiin palvelumuotoilun prosessia. Tutkimusmenetelminä käytettiin käyttäjätestausta, havainnointia think aloud -metodia käyttäen sekä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tulokset analysoitiin laadullisesti ja verkkokauppaa kehitettiin iteratiivisesti kerätyn palautteen perusteella.
Tulosten perusteella asiakaskokemuksen keskeisimmät vahvuudet liittyivät verkkokaupan visuaalisuuteen, tuotteiden houkuttelevuuteen ja ostamisen ja rakenteen helppouteen ja luotettavuuteen. Kehityskohteita havaittiin lähinnä tuotetietojen esitystavassa ja navigoinnissa. Jatkokehitysehdotukset nivoutuivat asiakkaalle tarjottavan lisäarvon ympärille.
Johtopäätöksenä todettiin, että asiakaslähtöinen suunnittelu on elintärkeää erityisesti aloitteleville verkkokaupoille. Työn opit ovat sovellettavissa laajasti muihin verkkokauppayrityksiin, jotka tavoittelevat erottumista asiakaskokemuksen keinoin.
Kehittämistyön tavoitteena oli suunnitella verkkokauppa, joka olisi asiakkaalle visuaalisesti miellyttävä, selkeä ja helposti käytettävä. Vaikka asiakaskokemus ulottuu myös ostoprosessia edeltäviin ja sen jälkeisiin vaiheisiin, rajattiin nämä tutkimuksen ulkopuolelle. Tietoperusta rakentui asiakaskokemuksen, asiakaslähtöisen liiketoiminnan, verkkokaupan käytettävyyden ja palvelumuotoilun teemoista.
Opinnäytetyössä sovellettiin palvelumuotoilun prosessia. Tutkimusmenetelminä käytettiin käyttäjätestausta, havainnointia think aloud -metodia käyttäen sekä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tulokset analysoitiin laadullisesti ja verkkokauppaa kehitettiin iteratiivisesti kerätyn palautteen perusteella.
Tulosten perusteella asiakaskokemuksen keskeisimmät vahvuudet liittyivät verkkokaupan visuaalisuuteen, tuotteiden houkuttelevuuteen ja ostamisen ja rakenteen helppouteen ja luotettavuuteen. Kehityskohteita havaittiin lähinnä tuotetietojen esitystavassa ja navigoinnissa. Jatkokehitysehdotukset nivoutuivat asiakkaalle tarjottavan lisäarvon ympärille.
Johtopäätöksenä todettiin, että asiakaslähtöinen suunnittelu on elintärkeää erityisesti aloitteleville verkkokaupoille. Työn opit ovat sovellettavissa laajasti muihin verkkokauppayrityksiin, jotka tavoittelevat erottumista asiakaskokemuksen keinoin.