Sairaanhoitajaopiskelijoiden kädentaitojen kehittyminen vertaisoppimisen työpajoissa : toiminnallinen opinnäytetyö
Kärki, Kaisla; Lintula, Johanna (2025)
Kärki, Kaisla
Lintula, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061423028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061423028
Tiivistelmä
Kädentaidot, joista käytetään myös nimityksiä kliiniset taidot ja psykomotoriset taidot, ovat osa jokaisen sairaanhoitajan työtä sekä potilasturvallisuuteen vaikuttava tekijä. Vaikka taitoja käydään läpi myös käytännössä sairaanhoitajakoulutuksen teoriakursseilla sekä työharjoitteluissa, on mahdollisuuksia toistoihin liian vähän. Näin ollen opeteltavien asioiden ohjattu kertaaminen jää vähäiseksi ja taidot puutteellisiksi. Syitä tähän ovat esimerkiksi ammattikorkeakoulujen resurssipula sekä se, että kaikissa työharjoittelupaikoissa ei ole yhtäläisiä mahdollisuuksia harjoitella kädentaitoja. Tämä johtaa siihen, että sairaanhoitajaopiskelijat sekä vastavalmistuneet kokevat ahdistusta ja epävarmuutta liittyen kyseisiin taitoihin.
Opinnäytetyössä käsitellään vertaisoppimista yhtenä ratkaisuna tilanteeseen. Vertaisoppimisessa opiskelijat opettavat toisiaan vastavuoroisesti paja- tai laboraatiotyöskentelyn kaltaisesti. Harjoiteltavat taidot ovat samoja kuin kliinisen hoitotyön kursseilla, mutta ryhmät ovat pienempiä ja tavoitteena on toistojen tekeminen ja kertaamisen mahdollistaminen kiireettömässä, rauhallisessa ympäristössä.
Työn toiminnallisessa osassa järjestettiin kaksi kädentaitojen pajaa, joiden aiheeksi valikoitui perifeerisen laskimon kanylointi. Opinnäytetyöprosessin alkuvaiheessa tehtiin kirjallisuuskatsaustyylinen tiedonhaku, minkä pohjalta loimme opetusrungon ja pajan osallistujien ennakkomateriaalin kanylointipajaan. Rekrytoimme pajaan ohjaajan sekä osallistujat ja itse toimimme pajoissa tarkkailijan roolissa päätelmien tekoa varten. Hoitotyön opettaja oli paikalla varmistamassa turvalliset työskentelytavat. Loimme opetusmateriaalit ja -rungon myös toisesta aiheestamme virtsarakon kestokatetroinnista, mistä ei kuitenkaan järjestetty pajaa.
Tutkimuskysymys oli, kokivatko opiskelijat tällaisen pajatyöskentelyn kehittäneen heidän kädentaitojaan. Osallistujat vastasivat tähän palautekyselyssä pajan jälkeen myöntävästi. Lisää tutkimuksia aiheen ympäriltä kuitenkin tarvitaan ja jatkossa pajakonseptia voisi testata ilman opettajan läsnäoloa. Ohjaajille voisi luoda oman Moodle-kurssin, jossa kerrataan teoria ja perehdytään pajan ohjaamiseen.
Opinnäytetyössä käsitellään vertaisoppimista yhtenä ratkaisuna tilanteeseen. Vertaisoppimisessa opiskelijat opettavat toisiaan vastavuoroisesti paja- tai laboraatiotyöskentelyn kaltaisesti. Harjoiteltavat taidot ovat samoja kuin kliinisen hoitotyön kursseilla, mutta ryhmät ovat pienempiä ja tavoitteena on toistojen tekeminen ja kertaamisen mahdollistaminen kiireettömässä, rauhallisessa ympäristössä.
Työn toiminnallisessa osassa järjestettiin kaksi kädentaitojen pajaa, joiden aiheeksi valikoitui perifeerisen laskimon kanylointi. Opinnäytetyöprosessin alkuvaiheessa tehtiin kirjallisuuskatsaustyylinen tiedonhaku, minkä pohjalta loimme opetusrungon ja pajan osallistujien ennakkomateriaalin kanylointipajaan. Rekrytoimme pajaan ohjaajan sekä osallistujat ja itse toimimme pajoissa tarkkailijan roolissa päätelmien tekoa varten. Hoitotyön opettaja oli paikalla varmistamassa turvalliset työskentelytavat. Loimme opetusmateriaalit ja -rungon myös toisesta aiheestamme virtsarakon kestokatetroinnista, mistä ei kuitenkaan järjestetty pajaa.
Tutkimuskysymys oli, kokivatko opiskelijat tällaisen pajatyöskentelyn kehittäneen heidän kädentaitojaan. Osallistujat vastasivat tähän palautekyselyssä pajan jälkeen myöntävästi. Lisää tutkimuksia aiheen ympäriltä kuitenkin tarvitaan ja jatkossa pajakonseptia voisi testata ilman opettajan läsnäoloa. Ohjaajille voisi luoda oman Moodle-kurssin, jossa kerrataan teoria ja perehdytään pajan ohjaamiseen.