Hevosmatkailun tarjonta Islannissa
Suomi, Nella (2025)
Suomi, Nella
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623069
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623069
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on koostaa kattava kokonaisuus Islannin hevosmatkailuyritysten tarjoamista hevosmatkailun palveluista. Päätavoitteena ja tutkimusongelmana on selvittää, minkälainen on Islannin hevosmatkailutuotteiden tarjonta. Alaongelmien kautta selvitetään tutkimusongelmaa tarkemmin ja ne ovat: Millaisia tuotteita hevosmatkailuyritykset tarjoavat, mitkä vetovoimatekijät vaikuttavat hevosmatkailun kiinnostavuuteen ja miten vastuullisuus toteutuu Islannin hevosmatkailussa.
Hevosmatkailun kohderyhmä on laaja, sillä aikaisempaa kokemusta hevosista tai ratsastuksesta ei tarvitse osallistuakseen ratsastusretkille tai pidemmille ratsastusvaelluksille. Special interest tourism eli SIT, on matkailua, jossa matkustamisen ensisijainen motiivi on syventää kiinnostusta tai herättää uusi kiinnostuksenkohde uuteen tai tuttuun ympäristöön tai matkustuskohteeseen. Hevosmatkailu voidaan liittää osaksi SIT-matkailua.
Vastuullinen matkailu on yhä suositumpi termi matkailusta puhuttaessa ja etenkin eläinten kanssa toimiessa siihen on syytä kiinnittää huomiota. Vastuulliseen matkailuun sisältyy paikallisten ihmisten hyvinvoinnin ja luonnon, sekä kulttuuriperinnön suojelemisen lisäksi myös saavutettavuus ja matkailun aiheuttamat vaikutukset niin ympäristölle, kuin taloudelle.
Islannissa hevosmatkailun vetovoimatekijöitä, eli yksilön päätökseen matkustaa tiettyyn kohteeseen vaikuttavia tekijöitä, ovat ehdottomasti Islannin luonto, sekä islanninhevoset. Hevosmatkailua on onnistuttu Islannissa mainostamaan turisteille ja tutkimuksen tavoitteena on selvittää Islannin hevosmatkailun nykytilaa palvelutarjonnan, vetovoimatekijöiden ja vastuullisuuden näkökulmasta. Tutkimuksessa ei vertailla Suomen hevosmatkailua Islannin vastaavaan, mutta tuloksia on mahdollista hyödyntää soveltamalla niitä suomalaisissa hevosmatkailuyrityksissä.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineiston analysointi toteutettu teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Analyysirunko on muodostettu tietoperustaan, sekä 4P-markkinointistrategiamalliin pohjaten ja kategoriat ovat tarjotut palvelut, hintataso, sijainti, markkinointi, vetovoimatekijät ja vastuullisuus. Tutkimukseen on valittu kuusi erilaista islantilaista hevosmatkailuyritystä ja tutkimusaineisto on kerätty pääosin yritysten nettisivuilta kesäkuun 2025 aikana.
Tutkimustuloksista selviää, että Islannissa toimii erilaisia hevosmatkailuyrityksiä, joiden palveluvalikoima ja vetovoimatekijät eroavat toisistaan. Vastuullisuudesta ja hevosten hyvinvoinnista on kerrottu hyvinkin tarkasti useampien yritysten nettisivuilla, kun taas joidenkin nettisivut ovat hyvin suppeat ja tietoa on vähän. Tiivistetysti voidaan todeta, että tarjottavat hevosmatkailun palvelut ovat monipuolisia, toiminta on pääosin läpinäkyvää kuluttajille ja lähes jokaisella yrityksellä oli muutama selkeä vetovoimatekijä, joka erotti ne muista tutkimuksen yrityksistä.
Hevosmatkailun kohderyhmä on laaja, sillä aikaisempaa kokemusta hevosista tai ratsastuksesta ei tarvitse osallistuakseen ratsastusretkille tai pidemmille ratsastusvaelluksille. Special interest tourism eli SIT, on matkailua, jossa matkustamisen ensisijainen motiivi on syventää kiinnostusta tai herättää uusi kiinnostuksenkohde uuteen tai tuttuun ympäristöön tai matkustuskohteeseen. Hevosmatkailu voidaan liittää osaksi SIT-matkailua.
Vastuullinen matkailu on yhä suositumpi termi matkailusta puhuttaessa ja etenkin eläinten kanssa toimiessa siihen on syytä kiinnittää huomiota. Vastuulliseen matkailuun sisältyy paikallisten ihmisten hyvinvoinnin ja luonnon, sekä kulttuuriperinnön suojelemisen lisäksi myös saavutettavuus ja matkailun aiheuttamat vaikutukset niin ympäristölle, kuin taloudelle.
Islannissa hevosmatkailun vetovoimatekijöitä, eli yksilön päätökseen matkustaa tiettyyn kohteeseen vaikuttavia tekijöitä, ovat ehdottomasti Islannin luonto, sekä islanninhevoset. Hevosmatkailua on onnistuttu Islannissa mainostamaan turisteille ja tutkimuksen tavoitteena on selvittää Islannin hevosmatkailun nykytilaa palvelutarjonnan, vetovoimatekijöiden ja vastuullisuuden näkökulmasta. Tutkimuksessa ei vertailla Suomen hevosmatkailua Islannin vastaavaan, mutta tuloksia on mahdollista hyödyntää soveltamalla niitä suomalaisissa hevosmatkailuyrityksissä.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja aineiston analysointi toteutettu teorialähtöisen sisällönanalyysin avulla. Analyysirunko on muodostettu tietoperustaan, sekä 4P-markkinointistrategiamalliin pohjaten ja kategoriat ovat tarjotut palvelut, hintataso, sijainti, markkinointi, vetovoimatekijät ja vastuullisuus. Tutkimukseen on valittu kuusi erilaista islantilaista hevosmatkailuyritystä ja tutkimusaineisto on kerätty pääosin yritysten nettisivuilta kesäkuun 2025 aikana.
Tutkimustuloksista selviää, että Islannissa toimii erilaisia hevosmatkailuyrityksiä, joiden palveluvalikoima ja vetovoimatekijät eroavat toisistaan. Vastuullisuudesta ja hevosten hyvinvoinnista on kerrottu hyvinkin tarkasti useampien yritysten nettisivuilla, kun taas joidenkin nettisivut ovat hyvin suppeat ja tietoa on vähän. Tiivistetysti voidaan todeta, että tarjottavat hevosmatkailun palvelut ovat monipuolisia, toiminta on pääosin läpinäkyvää kuluttajille ja lähes jokaisella yrityksellä oli muutama selkeä vetovoimatekijä, joka erotti ne muista tutkimuksen yrityksistä.