Edunvalvontavaltuutus case: Lammin Säästöpankki
Tran, Nhu (2025)
Tran, Nhu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061623067
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajana toimii Lammin Säästöpankki. Lammin Säästöpankki on osa Säästöpankki ryhmää ja Lammin Säästöpankki palvelee kuudessa eri konttorissa: Hyvinkäällä, Riihimäellä, Klaukkalassa, Tuusulassa, Lauttasaaressa, Hämeenlinnassa sekä Lammilla.
Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä ymmärrystä edunvalvontavaltuutuksesta sekä tuoda esiin valtuutuksen hyödyt pankkiasiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mikä merkitys edunvalvontavaltakirjalla on pankkiasioinnissa, kuka on oikeustoimikelpoinen laatimaan valtakirjan, sekä miten valtuutus voidaan vahvistaa.
Teoreettinen viitekehys koostui edunvalvontaoikeuden keskeisistä käsitteistä: edunvalvonta, edunvalvontavaltuutus, valtuutuksen muotovaatimukset, oikeustoimikelpoisuus sekä pankkioikeudelliset erityispiirteet. Lähteinä käytettiin lakikirjallisuutta, hallituksen esityksiä, Digi- ja väestötietoviraston ohjeistuksia sekä Lammin Säästöpankin sisäisiä materiaaleja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja siitä muodostui kehittämistutkimus. Aineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluin Lammin Säästöpankin lakipalveluiden henkilöstöltä, ja se analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa havaittiin, että asiakkaan oikeustoimikelpoisuuden arviointi oli joskus haastavaa. Tämä aiheutti epävarmuutta tilanteissa, joissa edunvalvontavaltakirjan laatiminen tai käyttöönotto oli ajankohtaista. Tuloksena nousi esiin tarve selkeämmille ohjeistuksille ja henkilöstön lisäkoulutukselle.
Kehittämiskohteina esitettiin sisäisten ohjeiden yhtenäistämistä, dokumentointikäytäntöjen selkeyttämistä sekä lakipalveluiden henkilöstön kouluttamista aiheeseen liittyen. Näiden avulla pankki voi varmistaa asiakaspalvelun laadun ja asiakkaan oikeuksien toteutumisen. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia pankin prosessin selkeyttämiseksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä ymmärrystä edunvalvontavaltuutuksesta sekä tuoda esiin valtuutuksen hyödyt pankkiasiakkaiden näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mikä merkitys edunvalvontavaltakirjalla on pankkiasioinnissa, kuka on oikeustoimikelpoinen laatimaan valtakirjan, sekä miten valtuutus voidaan vahvistaa.
Teoreettinen viitekehys koostui edunvalvontaoikeuden keskeisistä käsitteistä: edunvalvonta, edunvalvontavaltuutus, valtuutuksen muotovaatimukset, oikeustoimikelpoisuus sekä pankkioikeudelliset erityispiirteet. Lähteinä käytettiin lakikirjallisuutta, hallituksen esityksiä, Digi- ja väestötietoviraston ohjeistuksia sekä Lammin Säästöpankin sisäisiä materiaaleja.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja siitä muodostui kehittämistutkimus. Aineisto kerättiin asiantuntijahaastatteluin Lammin Säästöpankin lakipalveluiden henkilöstöltä, ja se analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa havaittiin, että asiakkaan oikeustoimikelpoisuuden arviointi oli joskus haastavaa. Tämä aiheutti epävarmuutta tilanteissa, joissa edunvalvontavaltakirjan laatiminen tai käyttöönotto oli ajankohtaista. Tuloksena nousi esiin tarve selkeämmille ohjeistuksille ja henkilöstön lisäkoulutukselle.
Kehittämiskohteina esitettiin sisäisten ohjeiden yhtenäistämistä, dokumentointikäytäntöjen selkeyttämistä sekä lakipalveluiden henkilöstön kouluttamista aiheeseen liittyen. Näiden avulla pankki voi varmistaa asiakaspalvelun laadun ja asiakkaan oikeuksien toteutumisen. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia pankin prosessin selkeyttämiseksi.