Tulevaisuuteen suuntaavaa uraohjausta etsimässä: opinto-ohjaajaopiskelijoiden ajatuksia ohjauksesta ja tulevaisuudesta
Michelsson, Riikka; Savonmäki, Pasi; Laitinen-Väänänen, Sirpa; Helander, Jaakko (2025)
Michelsson, Riikka
Savonmäki, Pasi
Laitinen-Väänänen, Sirpa
Helander, Jaakko
Opetus-, kasvatus- ja koulutusalojen säätiö - OKKA-säätiö
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061871806
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061871806
Tiivistelmä
Elinikäisten urasuunnittelutaitojen tukeminen on ollut ohjauksen kehittämisen ja tutkimuksen keskiössä Suomessa jo jonkin aikaa. Sitä on määritelty muun muassa Elinikäisen ohjauksen strategiassa ja opetussuunnitelmissa. Tutkimustietoa siitä, miten elinikäisiä urasuunnittelutaitoja käytännössä tuetaan tai miten ne ymmärretään, ei ole vielä kattavasti. Opinto ja uraohjauksen on sanottu olevan luonteeltaan aina tulevaisuuteen suuntaavaa. Kuitenkaan opinto- ja uraohjauksen teorioissa tätä näkökulmaa ei ole tarkennettu: mitä se tarkoittaa ja miten sitä tehdään käytännössä.
Selvitimme tutkimuksessamme opinto-ohjaajaopiskelijoiden ymmärrystä uraohjauksesta ja sitä, miten tulevaisuusnäkökulma ilmenee heidän ohjausajattelussaan. Aineistoina käytimme opiskelijoiden päättötehtävän kirjoituksia, joista sisällönanalyysillä hahmottui neljä uraohjaukseen kiinnittyvää luokkaa: Työura ja työllistyminen, Ammattitaito ja oppiminen, Omannäköinen elämä sekä Valinnat ja päätökset. Tulevaisuus jäsentyi myös neljän näkökulman kautta: Toivo, Tulevaisuuden suunnittelu, Tulevaisuuden ennakointi ja Tulevaisuuteen suuntaaminen.
Tulostemme valossa opinto-ohjaajaksi opiskelevien ohjausajattelussa elinikäisten urasuunnittelutaitojen tukeminen ja tulevaisuusnäkökulma on varsin ohutta. Näyttäisikin siltä, että monista kehittämistoimista huolimatta uraohjausta ja elinikäisiä urasuunnittelutaitoja tukevaa ohjausosaamista tulisi entisestään painottaa. Samoin tulevaisuuteen suuntaavaa uraohjauksen näkökulmaa tulisi tarkastella käsitteellisesti ja käytännöllisesti.
Selvitimme tutkimuksessamme opinto-ohjaajaopiskelijoiden ymmärrystä uraohjauksesta ja sitä, miten tulevaisuusnäkökulma ilmenee heidän ohjausajattelussaan. Aineistoina käytimme opiskelijoiden päättötehtävän kirjoituksia, joista sisällönanalyysillä hahmottui neljä uraohjaukseen kiinnittyvää luokkaa: Työura ja työllistyminen, Ammattitaito ja oppiminen, Omannäköinen elämä sekä Valinnat ja päätökset. Tulevaisuus jäsentyi myös neljän näkökulman kautta: Toivo, Tulevaisuuden suunnittelu, Tulevaisuuden ennakointi ja Tulevaisuuteen suuntaaminen.
Tulostemme valossa opinto-ohjaajaksi opiskelevien ohjausajattelussa elinikäisten urasuunnittelutaitojen tukeminen ja tulevaisuusnäkökulma on varsin ohutta. Näyttäisikin siltä, että monista kehittämistoimista huolimatta uraohjausta ja elinikäisiä urasuunnittelutaitoja tukevaa ohjausosaamista tulisi entisestään painottaa. Samoin tulevaisuuteen suuntaavaa uraohjauksen näkökulmaa tulisi tarkastella käsitteellisesti ja käytännöllisesti.