Vaurioituvan materiaalin korvaamisesta nykytaideteoksessa : Kaisu Koiviston Toimenpide-teos
Nousiainen, Pinja (2025)
Nousiainen, Pinja
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062523475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062523475
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Kaisu Koiviston Toimenpide-teos vuodelta 1994. Teoksen päämateriaalina on nopeasti ikääntyvä luonnonkumi. Opinnäytteessä tutkittiin erilaisia mahdollisuuksia korvata teoksessa käytetty luonnonkumimateriaali uudella, paremmin kestävällä materiaalivaihtoehdolla.
Opinnäytetyön toimeksianto tuli Kansallisgallerialta, jonka kokoelmissa Toimenpide on. Päätavoitteena oli tutkia mahdollisia tapoja korvata ikääntynyt materiaali sellaisella, joka muistuttaa alkuperäistä visuaalisesti, säilyttäen teoksessa taiteilijan alkuperäisen intention.
Tutkimusprosessiin kuuluivat taiteilijan ja Kansallisgallerian edustajan haastattelut, teoksen ja sen nykykunnon dokumentointi, materiaalianalyysit alkuperäisestä kumista (FTIR) ja jouhista (valomikroskopia) sekä vaihtoehtoisten materiaalien, erityisesti silikonin, tutkiminen luonnonkumin korvaajana. Sekä valmiin silikonikalvon että valettavan silikonin sopivuutta tutkittiin muunmuassa värjäämällä, luonnonkumin pintastruktuuria imitoimalla ja vahvistamalla rakennetta polyesteritukikankaalla, jotta ohuen silikonin ominaisuudet vastaisivat teoksen asettamia vaatimuksia. Opinnäytetyön aikana Toimenpide-teos myös dokumentoitiin. Dokumentoinnissa kokeiltiin uusia tapoja, kuten 3D-mallinnusta ja fotogrammetriaa.
Opinnäytetyön keskeisenä lopputuloksena oli, että Kaisu Koiviston Toimenpide-teoksen ikääntyneen luonnonkumin konservointi on mahdollista toteuttaa osittaisena reproduktiona käyttäen värjättyä valettavaa silikonia. Materiaalitutkimustyön lisäksi prosessi vaati päätöksentekoa yhdessä taiteilijan ja museon asiantuntijoiden kanssa. Tavoitteena oli säilyttää teoksen visuaalinen ilmiasu ja välittyvä merkitys, vaikka materiaalien autenttisuudesta jouduttaisiin tinkimään. The subject of the thesis is Kaisu Koivisto's artwork Toimenpide – The Measure from 1994. The main material of the artwork is natural rubber, which has aged rapidly. The final project investigated the possibilities of replacing the rubber with a more durable option. The assignment for the thesis came from the National Gallery of Finland, which holds the artwork in its collection. The main goal was to investigate ways of replacing the aged material with one that visually resembles the original while preserving the artist's original intention.
The research process consisted of interviews with the artist and a representative of the National Gallery, documentation of the artwork and its current condition, material analyses of the original rubber (FTIR) and horsehair (light microscopy), and the investigation of alternative materials, especially silicone, as a replacement for the natural rubber. The suitability of both prefabricated silicone film and pourable silicone was studied by means of colouring, imitating the surface structure of natural rubber, and reinforcing the silicone with polyester fabric so that its properties would meet the artwork’s demands. The artwork was also documented as part of the final project. New documentation methods were also experimented with – such as 3D modelling and photogrammetry.
The central outcome of the thesis is that the conservation of the aged natural rubber of Kaisu Koivisto's The Measure can be realized as a partial reproduction using coloured pourable silicone. Aside the material studies, the process also required decision-making together with the artist and museum experts. The goal was to preserve the visual appearance and conveyed meaning of the artwork, even if the authenticity of the materials had to be compromised.
Opinnäytetyön toimeksianto tuli Kansallisgallerialta, jonka kokoelmissa Toimenpide on. Päätavoitteena oli tutkia mahdollisia tapoja korvata ikääntynyt materiaali sellaisella, joka muistuttaa alkuperäistä visuaalisesti, säilyttäen teoksessa taiteilijan alkuperäisen intention.
Tutkimusprosessiin kuuluivat taiteilijan ja Kansallisgallerian edustajan haastattelut, teoksen ja sen nykykunnon dokumentointi, materiaalianalyysit alkuperäisestä kumista (FTIR) ja jouhista (valomikroskopia) sekä vaihtoehtoisten materiaalien, erityisesti silikonin, tutkiminen luonnonkumin korvaajana. Sekä valmiin silikonikalvon että valettavan silikonin sopivuutta tutkittiin muunmuassa värjäämällä, luonnonkumin pintastruktuuria imitoimalla ja vahvistamalla rakennetta polyesteritukikankaalla, jotta ohuen silikonin ominaisuudet vastaisivat teoksen asettamia vaatimuksia. Opinnäytetyön aikana Toimenpide-teos myös dokumentoitiin. Dokumentoinnissa kokeiltiin uusia tapoja, kuten 3D-mallinnusta ja fotogrammetriaa.
Opinnäytetyön keskeisenä lopputuloksena oli, että Kaisu Koiviston Toimenpide-teoksen ikääntyneen luonnonkumin konservointi on mahdollista toteuttaa osittaisena reproduktiona käyttäen värjättyä valettavaa silikonia. Materiaalitutkimustyön lisäksi prosessi vaati päätöksentekoa yhdessä taiteilijan ja museon asiantuntijoiden kanssa. Tavoitteena oli säilyttää teoksen visuaalinen ilmiasu ja välittyvä merkitys, vaikka materiaalien autenttisuudesta jouduttaisiin tinkimään.
The research process consisted of interviews with the artist and a representative of the National Gallery, documentation of the artwork and its current condition, material analyses of the original rubber (FTIR) and horsehair (light microscopy), and the investigation of alternative materials, especially silicone, as a replacement for the natural rubber. The suitability of both prefabricated silicone film and pourable silicone was studied by means of colouring, imitating the surface structure of natural rubber, and reinforcing the silicone with polyester fabric so that its properties would meet the artwork’s demands. The artwork was also documented as part of the final project. New documentation methods were also experimented with – such as 3D modelling and photogrammetry.
The central outcome of the thesis is that the conservation of the aged natural rubber of Kaisu Koivisto's The Measure can be realized as a partial reproduction using coloured pourable silicone. Aside the material studies, the process also required decision-making together with the artist and museum experts. The goal was to preserve the visual appearance and conveyed meaning of the artwork, even if the authenticity of the materials had to be compromised.