Kannattavuuden kehittäminen ja seuranta pop-up-terassitoiminnassa
Palo, Veera-Maria (2025)
Palo, Veera-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062623505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025062623505
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimuskohteena on oululaisen, vuonna 2018 perustetun ravintola-alan yrityksen pop-up-terassitoiminta. Työ toteutettiin toimeksiantona Humalanlehti Oy:n kanssa. Yrityksen päätoimiala on pubit ja baarit. Tavoitteena työlle oli selvittää toimeksiantajayrityksen pop-up-terassiprojektin kannattavuuden ja sen seurannan taso sekä antaa tutkimustulosten perusteella parannus- ja kehitysehdotuksia kannattavuuden parantamisen ja kannattavuuden seurannan tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä, jonka näkökulmana käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimus toteutettiin pääosin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimusaineistona käytettiin yrityksen sisäisiä laskentataulukoita, aineistoja yrityksen järjestelmistä sekä haastattelua ja dokumenttianalyysiä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että yrityksen pop-up-terassitoiminta on kannattavaa, sillä toiminnasta syntyneet tuotot kattoivat kulut ja kulujen jälkeen liiketoiminnasta jäi myös voittoa. Tutkimuksen perusteella voidaan kuitenkin todeta liiketoiminnan kasvulle olevan vielä tilaa. Lisäksi tutkimuksen aikana havaittiin projektitoiminnan kulujen seurannan yhtenäisen linjan puuttuminen. Kannattavuuden ja sen seurannan parantamiseksi tulee tehdä selkeät ohjeistukset ja toimintatavat vastuuhenkilöiden tueksi.
Tutkimuksen sivutuotteena syntyi hyödyllisiä kannattavuuteen pohjautuvia laskentataulukoita yrityksen käyttöön, joiden avulla kannattavuuden seurantaa on mahdollista toteuttaa reaaliajassa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä, jonka näkökulmana käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimus toteutettiin pääosin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimusaineistona käytettiin yrityksen sisäisiä laskentataulukoita, aineistoja yrityksen järjestelmistä sekä haastattelua ja dokumenttianalyysiä.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että yrityksen pop-up-terassitoiminta on kannattavaa, sillä toiminnasta syntyneet tuotot kattoivat kulut ja kulujen jälkeen liiketoiminnasta jäi myös voittoa. Tutkimuksen perusteella voidaan kuitenkin todeta liiketoiminnan kasvulle olevan vielä tilaa. Lisäksi tutkimuksen aikana havaittiin projektitoiminnan kulujen seurannan yhtenäisen linjan puuttuminen. Kannattavuuden ja sen seurannan parantamiseksi tulee tehdä selkeät ohjeistukset ja toimintatavat vastuuhenkilöiden tueksi.
Tutkimuksen sivutuotteena syntyi hyödyllisiä kannattavuuteen pohjautuvia laskentataulukoita yrityksen käyttöön, joiden avulla kannattavuuden seurantaa on mahdollista toteuttaa reaaliajassa.