Brändivideon vaikutus yrityspäättäjien ostokäyttäytymiseen
Rajala, Joni; Keinonen, Onni (2025)
Rajala, Joni
Keinonen, Onni
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928586
Tiivistelmä
Tutkimuksessa sevitettiin, miten brändivideo vaikuttaa yrityspäättäjien ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla yritykset voivat kehittää brändivideoidensa sisältöä ja hyödyntää niitä entistä tehokkaammin myynnin tukena.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja haastattelututkimuksessa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelukysymysten pohjana toimi CBBE-malli. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta yrityspäättäjää, jotka edustivat erilaisia toimialoja. Haastateltavilla oli jokaisella yli kolmen vuoden työkokemus alalta. Haastattelututkimuksen tuloksia analysoitiin deduktiivisesti ja vastaukset teemoiteltiin erilaisiin pääteemoihin.
Johtopäätöksenä selvisi, että brändivideoilla voidaan vaikuttaa yrityspäättäjien ostokäyttäytymiseen. Lopullisen ostopäätöksen tekemiseen haastateltavat kaipasivat erilaisia tukimateriaaleja. Brändivideo vahvisti kiinnostusta ja luottamuksen tunnetta. Pelkän brändivideon perusteella ei näiden tutkimustulosten mukaisesti tehdä ostopäätöksiä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja haastattelututkimuksessa hyödynnettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelukysymysten pohjana toimi CBBE-malli. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta yrityspäättäjää, jotka edustivat erilaisia toimialoja. Haastateltavilla oli jokaisella yli kolmen vuoden työkokemus alalta. Haastattelututkimuksen tuloksia analysoitiin deduktiivisesti ja vastaukset teemoiteltiin erilaisiin pääteemoihin.
Johtopäätöksenä selvisi, että brändivideoilla voidaan vaikuttaa yrityspäättäjien ostokäyttäytymiseen. Lopullisen ostopäätöksen tekemiseen haastateltavat kaipasivat erilaisia tukimateriaaleja. Brändivideo vahvisti kiinnostusta ja luottamuksen tunnetta. Pelkän brändivideon perusteella ei näiden tutkimustulosten mukaisesti tehdä ostopäätöksiä.
