Vastuullisuusviestinnän kehittäminen henkilöstöravintolassa
Harjula, Inka (2025)
Harjula, Inka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231618
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Keski-Suomen hyvinvointialue. Ruokahävikki on moniulotteinen ongelma, joka koskettaa koko maailmaa. EU-maat pyrkivät puolittamaan ruokahävikin vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen pääsemiseen vaaditaan ruokajärjestelmän eri toimijoiden välistä yhteistyötä. Vastuullisuusviestinnän tulee olla luotettavaa, selkeää sekä informatiivista. Se pohjautuu yrityksen omiin arvoihin.
Henkilöstöravintolassa toteutettiin syksyn 2024 aikana kampanja, jonka tavoitteena oli vähentää ruokahävikin määrää. Kampanjaan liittyen henkilöstöravintolassa toteutettiin kaksi hävikkimittausta, joiden aikana hävikkiä seurattiin henkilökunnan toimesta. Kampanjan päättymisen jälkeen henkilökunta vastasi ruokahävikkiä ja vastuullisuusviestintää koskevaan kyselyyn.
Tulokset osoittivat, että ruokahävikin seuraaminen koettiin tärkeäksi. Ravintolan henkilökunta ehdotti erilaisia tapoja, joilla ruokahävikkiä olisi mahdollista pienentää ravintolassa. Ideat sisälsivät esimerkiksi tarkan ruokalistasuunnittelun, ruokahävikkiin liittyvän jatkokoulutuksen sekä pienempien tarjoiluastioiden käyttämisen iltapäivästä. Tulosten perusteella ruokahävikin määrän seuraaminen johti siihen, että ruokaa valmistettiin sopivampia määriä.
Henkilöstöravintolassa toteutettiin syksyn 2024 aikana kampanja, jonka tavoitteena oli vähentää ruokahävikin määrää. Kampanjaan liittyen henkilöstöravintolassa toteutettiin kaksi hävikkimittausta, joiden aikana hävikkiä seurattiin henkilökunnan toimesta. Kampanjan päättymisen jälkeen henkilökunta vastasi ruokahävikkiä ja vastuullisuusviestintää koskevaan kyselyyn.
Tulokset osoittivat, että ruokahävikin seuraaminen koettiin tärkeäksi. Ravintolan henkilökunta ehdotti erilaisia tapoja, joilla ruokahävikkiä olisi mahdollista pienentää ravintolassa. Ideat sisälsivät esimerkiksi tarkan ruokalistasuunnittelun, ruokahävikkiin liittyvän jatkokoulutuksen sekä pienempien tarjoiluastioiden käyttämisen iltapäivästä. Tulosten perusteella ruokahävikin määrän seuraaminen johti siihen, että ruokaa valmistettiin sopivampia määriä.