Toimintaterapeuttien kokemuksia ratsastusterapiasta lasten ja nuorten toimintakyvyn edistämiseen
Parttimaa, Anniina (2025)
Parttimaa, Anniina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025120231615
Tiivistelmä
Ratsastusterapia on kuntoutusmuoto, jossa kuntoutuja, hevonen ja ratsastusterapeutti tekevät yhdessä töitä yksilön tavoitteiden saavuttamiseksi. Se lisää kuntoutujan fyysistä toimintakykyä ja kohentaa samalla myös kuntoutujan psyykkisiä valmiuksia ja mielen tasapainoa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia toimintaterapeuttien kokemuksista siitä, kuinka ratsastusterapia edistää lasten ja nuorten toimintakykyä. Tavoitteena oli lisäksi selvittää, millaisille asiakkaille ratsastusterapia soveltuu. Aihetta tarkastellaan fyysisten- psyykkisten ja sosiaalisten vaikutusten kautta ICF- toimintakykyä kuvaavan luokituksen avulla. Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena Webrobol- sovellusta käyttäen. Aineisto kerättiin Suomessa toimivilta toimintaterapeuteilta, jotka tekevät ratsastusterapiaa. Tutkimukseen osallistui yhdeksän toimintaterapeuttia. Tutkimuksen tulosten mukaan toimintaterapeutit kokevan ratsastusterapian olevan kokonaisvaltaisuutensa vuoksi merkittävä edistäjä lasten ja nuorten toimintakyvyn tukemisessa. Ratsastusterapia nähtiin tukevan myös arjessa suoriutumista lisäten osallisuuden kokemusta lasten ja nuorten arjessa. Ratsastusterapia soveltuu monipuolisena kuntoutusmuotona eri tuen tarpeessa oleville lapsille ja nuorille. Esimerkiksi motoriikan, aistisäätelyn tai yläraajojen toimintojen kuntoutuksessa sekä psykiatrisesti oireileville lapsille ja nuorille. Myös lapset ja nuoret, jotka eivät ole motivoituneita tavanomaiseen terapiaan tai ovat terapiakielteisiä, ratsastusterapian koettiin olevan silloin hyvin soveltuva. Opinnäytetyön tarjoamia tietoja ja tuloksia voi hyödyntää niin toimintaterapeutit kuin ratsastusterapeutit työnsä kehittämiseen. Jatkossa aihetta voisi syventää tarkastelemalla lasten ja nuorten osallisuutta sekä arjessa suoriutumista laajemmin. Esimerkiksi opettajien ja vanhempien haastattelut voisivat tuoda arvokasta tietoa siitä, miten ratsastusterapian vaikutukset näkyvät koulussa, kotona ja muissa arjen ympäristöissä.
