Siistii! Malli kolmannen sektorin ja lukion yhteistyöstä tapahtumatuotannossa : Case: SaloJazz
Heikura, Marko (2016)
Heikura, Marko
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603082951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603082951
Tiivistelmä
Kolmannen sektorin tuottamissa tapahtumissa tarvitaan uusia työntekijöitä ja yleisöä. Vapaaehtoisten hankkimisessa yksi vaihtoehto on tehdä yhteistyötä paikallisen koululaitoksen kanssa. Lukioikäisissä (16-19 -vuotiaat) on paljon potentiaalia hyödynnettäväksi tapahtumien suunnittelussa ja käytännön toteutuksessa. Osallistuessaan aktiivisesti paikalliseen kulttuuritoimintaan nuoret saavat samalla laajemman käsityksen paikkakunnalla toimivista yhdistyksistä ja kulttuurin tuottajista sekä lisäävät valmiuksia toimia osana yhteisöä itselleen sopivimmalla tavalla.
Lukion opetussuunnitelmauudistus syksyllä 2016 sisältää uudistuksia, jotka tähtäävät ilmiöpohjaisuuden ja osallistavien toimintatapojen käytön lisäämiseen. Aktiivinen kansalaisuus, yrittäjyys ja työelämä -aihekokonaisuus sisältää runsaasti mahdollisuuksia lisätä koulun ja kolmannen sektorin yhteistyötä. Lukion ja kolmannen sektorin yhteistyö hyödyttää parhaimmillaan molempia osapuolia sekä lisää paikkakunnan kulttuurielämän houkuttelevuutta.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Humanistisen Ammattikorkeakoulun Kylät ja koulut -hanke. Opinnäytetyönä syntyvä malli kolmannen sektorin ja lukion yhteistyöstä tapahtumatuotannossa julkaistaan osana hanketta syntyvässä Työkalupakissa, minkä avulla malli tulee koulujen ja tapahtumatuottajien käyttöön. Mallin tarkoituksena on tuoda lisää toimijoita tapahtumatuotannon tarpeisiin sekä luoda mielekkäitä tapoja toimia lukion uuden opetussuunnitelman mukaisesti koulun ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden kanssa.
Työn teoreettisena taustana käytettiin toimintatutkimusta. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on koko toimintatutkimuksen kaari. Mallin testaus toteutetaan Salon lukion ja SaloJazz Festival 2015 yhteistyönä. Suunnitelma mallista toteutetaan benchmarkkaamalla vastaavanlaisia toimintatapoja, rakentamalla oma malli ja testaamalla sitä tapahtuman yhteydessä. Suunnitelmaa parannetaan havainnoimisen ja oppilaille suunnattujen kyselyjen tuottaman informaation ja aiheeseen liittyvän kirjallisuuden avulla.
Lukion opetussuunnitelmauudistus syksyllä 2016 sisältää uudistuksia, jotka tähtäävät ilmiöpohjaisuuden ja osallistavien toimintatapojen käytön lisäämiseen. Aktiivinen kansalaisuus, yrittäjyys ja työelämä -aihekokonaisuus sisältää runsaasti mahdollisuuksia lisätä koulun ja kolmannen sektorin yhteistyötä. Lukion ja kolmannen sektorin yhteistyö hyödyttää parhaimmillaan molempia osapuolia sekä lisää paikkakunnan kulttuurielämän houkuttelevuutta.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Humanistisen Ammattikorkeakoulun Kylät ja koulut -hanke. Opinnäytetyönä syntyvä malli kolmannen sektorin ja lukion yhteistyöstä tapahtumatuotannossa julkaistaan osana hanketta syntyvässä Työkalupakissa, minkä avulla malli tulee koulujen ja tapahtumatuottajien käyttöön. Mallin tarkoituksena on tuoda lisää toimijoita tapahtumatuotannon tarpeisiin sekä luoda mielekkäitä tapoja toimia lukion uuden opetussuunnitelman mukaisesti koulun ulkopuolisten yhteistyökumppaneiden kanssa.
Työn teoreettisena taustana käytettiin toimintatutkimusta. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on koko toimintatutkimuksen kaari. Mallin testaus toteutetaan Salon lukion ja SaloJazz Festival 2015 yhteistyönä. Suunnitelma mallista toteutetaan benchmarkkaamalla vastaavanlaisia toimintatapoja, rakentamalla oma malli ja testaamalla sitä tapahtuman yhteydessä. Suunnitelmaa parannetaan havainnoimisen ja oppilaille suunnattujen kyselyjen tuottaman informaation ja aiheeseen liittyvän kirjallisuuden avulla.