Näkökulmia nettisarjiksiin : Verkkosarjakuva nuortenkirjastotyön välineenä
Harvala, Aarni (2016)
Harvala, Aarni
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275225
Tiivistelmä
Verkkosarjakuva eli internetissä eri muodoissa julkaistava sarjakuva on suhteellisen uusi taidemuoto ja kirjallisuudenlajina huonosti tunnettu. Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan kartoittava ja sen tavoitteena on esitellä verkkosarjakuvaa, sille tyypillisiä piirteitä sekä sen suomia mahdollisuuksia erityisesti nuortenkirjastotyön kannalta.
Suurin osa verkkosarjakuvasta on verkossa vapaasti saatavilla, eikä se siis varsinaisesti kuulu kirjastoaineistoon. Kirjastolaitoksen vahvuutena muihin toimijoihin nähden on kuitenkin erilaisten sisältöjen tuntemus. Jotta kirjasto olisi jatkossakin vahva sisältöjen hallinnan ammattilainen, on sen tunnettava myös verkkomediaa ja eritoten sen synnyttämiä uusia kirjallisuudenlajeja.
Vinkkaamista pidetään hyvänä keinona paitsi innostaa lukuharrastuksen pariin, myös toteuttaa mediakasvatusta. Esitykseni pääpaino onkin nimenomaan vinkkaamisessa, joskin tärkeänä teemana on myös osallistaminen. Esitän, että mediasisältöjen vinkkaamisen tarkoituksena on ennen kaikkea innostaa nuorta paitsi tutustumaan verkkomediaan, myös osallistumaan itse sen ympärille rakentuviin yhteisöihin ja luomaan niihin omaa sisältöä.
Vinkkaamisen lisäksi verkkosarjakuvaa voi hyödyntää nuortenkirjastotyössä esimerkiksi mediakasvatuksessa, kun tähdätään monilukutaitoon tai tarkastellaan erilaisten julkaisujen toimintaa. Käytännön työtä helpottamaan olen laatinut suuntaa antavan ehdotuksen verkkosarjakuvaan keskittyvän työpajan vaiheista. Lisäksi opinnäytetyön liitteenä on vinkkilista nuorille sopivista verkkosarjakuvista.
Työn toimeksiantajana toimii Suomen kirjastoseuran Nuortenkirjastotyöryhmä.
Suurin osa verkkosarjakuvasta on verkossa vapaasti saatavilla, eikä se siis varsinaisesti kuulu kirjastoaineistoon. Kirjastolaitoksen vahvuutena muihin toimijoihin nähden on kuitenkin erilaisten sisältöjen tuntemus. Jotta kirjasto olisi jatkossakin vahva sisältöjen hallinnan ammattilainen, on sen tunnettava myös verkkomediaa ja eritoten sen synnyttämiä uusia kirjallisuudenlajeja.
Vinkkaamista pidetään hyvänä keinona paitsi innostaa lukuharrastuksen pariin, myös toteuttaa mediakasvatusta. Esitykseni pääpaino onkin nimenomaan vinkkaamisessa, joskin tärkeänä teemana on myös osallistaminen. Esitän, että mediasisältöjen vinkkaamisen tarkoituksena on ennen kaikkea innostaa nuorta paitsi tutustumaan verkkomediaan, myös osallistumaan itse sen ympärille rakentuviin yhteisöihin ja luomaan niihin omaa sisältöä.
Vinkkaamisen lisäksi verkkosarjakuvaa voi hyödyntää nuortenkirjastotyössä esimerkiksi mediakasvatuksessa, kun tähdätään monilukutaitoon tai tarkastellaan erilaisten julkaisujen toimintaa. Käytännön työtä helpottamaan olen laatinut suuntaa antavan ehdotuksen verkkosarjakuvaan keskittyvän työpajan vaiheista. Lisäksi opinnäytetyön liitteenä on vinkkilista nuorille sopivista verkkosarjakuvista.
Työn toimeksiantajana toimii Suomen kirjastoseuran Nuortenkirjastotyöryhmä.