Kuntokeskus Otteen brändi-identiteetti ja brändi-imago
Lindbäck, Atte; Aaltonen, Nita (2016)
Lindbäck, Atte
Aaltonen, Nita
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605046225
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää Kuntokeskus Otteen brändi-identiteetti ja brändi-imago sekä se, kuinka hyvin ne kohtaavat toisensa. Brändi-identiteetillä tarkoitetaan yrityksen tavoiteltua mielikuvaa siitä, millaisena yritys haluaa näkyä. Brändi-imago vastaavasti on toteutunut mielikuva, joka kuluttajalle on syntynyt yrityksestä. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli myös esittää johtopäätöksiä sekä mahdollisia kehittämisehdotuksia siitä, miten Kuntokeskus Otteen brändi-imago voisi vastata yhä paremmin Kuntokeskus Otteen brändi-identiteettiä.
Käsiteperustamme koostui brändin, brändi-identiteetin sekä brändi-imagon käsitteistä. Tarkastelimme myös palvelubrändin ja yritysbrändin erityispiirteitä, sillä toimeksiantajamme oli hyvinvointipalveluja tarjoava yritys. Käsiteperustan tarkoituksena oli avustaa meitä tutkimuksien laadinnassa sekä ymmärtämään tutkimuksissa saatuja tuloksia.
Tutkimuksissamme käytimme sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Kuntokeskus Otteen brändi-identiteettiä tutkimme haastatteluilla. Haastattelimme Kuntokeskus Otteen yrittäjiä, vastaanotontyöntekijöitä, ryhmäliikuntaohjaajia sekä Otteen visuaalisen ilmeen luonutta henkilöä. Brändi-imagoa selvitimme kyselylomakkeella ja kohderyhmänämme olivat liikunnasta kiinnostuneet Mikkelin ja sen lähialueiden asukkaat. Molemmissa tutkimuksissa oli tavoitteena saada mahdollisimman kattava aineisto, jotta tutkimus olisi mahdollisimman luotettava.
Vertaamalla kyselytutkimuksen tuloksia haastattelututkimuksien tuloksiin, saimme selville miten hyvin Kuntokeskus Otteen brändi-identiteetti ja – imago kohtaavat toisensa. Tutkimuksiemme tulokset osoittivat, että Kuntokeskus Otteen brändi-imago vastaa hyvin brändi-identiteettiä. Tuloksista nostimme esille muutamia kehityskohteita, joita parantamalla brändi-identiteetin ja brändi-imagon väliä voidaan yhä pienentää.
Käsiteperustamme koostui brändin, brändi-identiteetin sekä brändi-imagon käsitteistä. Tarkastelimme myös palvelubrändin ja yritysbrändin erityispiirteitä, sillä toimeksiantajamme oli hyvinvointipalveluja tarjoava yritys. Käsiteperustan tarkoituksena oli avustaa meitä tutkimuksien laadinnassa sekä ymmärtämään tutkimuksissa saatuja tuloksia.
Tutkimuksissamme käytimme sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Kuntokeskus Otteen brändi-identiteettiä tutkimme haastatteluilla. Haastattelimme Kuntokeskus Otteen yrittäjiä, vastaanotontyöntekijöitä, ryhmäliikuntaohjaajia sekä Otteen visuaalisen ilmeen luonutta henkilöä. Brändi-imagoa selvitimme kyselylomakkeella ja kohderyhmänämme olivat liikunnasta kiinnostuneet Mikkelin ja sen lähialueiden asukkaat. Molemmissa tutkimuksissa oli tavoitteena saada mahdollisimman kattava aineisto, jotta tutkimus olisi mahdollisimman luotettava.
Vertaamalla kyselytutkimuksen tuloksia haastattelututkimuksien tuloksiin, saimme selville miten hyvin Kuntokeskus Otteen brändi-identiteetti ja – imago kohtaavat toisensa. Tutkimuksiemme tulokset osoittivat, että Kuntokeskus Otteen brändi-imago vastaa hyvin brändi-identiteettiä. Tuloksista nostimme esille muutamia kehityskohteita, joita parantamalla brändi-identiteetin ja brändi-imagon väliä voidaan yhä pienentää.