Liikkuvia esikuvia : Roolimallin merkitys tanssiharrastuksessa
Pilke, Mitja (2016)
Pilke, Mitja
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605066442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605066442
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin esikuvia ja niiden vaikutuksia nuoren harrastamiseen. Erityisesti keskityn tanssiharrastukseen yhtenä harrastamisen muotona.
Tutkimukseni sisältää tietoa esikuvista, niiden ominaisuuksista ja muista esikuvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä. Käsittelen myös hiljaista tietoa, kognitiivista oppipoikamallia sekä ammattilaisuuden käsitettä ja kuvailen hypoteesin kehittämästäni hiljaisesta vaikuttajasta.
Tutkimuskysymykseni kautta etsin vastausta esikuvien toiminnasta nuorten tanssiharrastuksen jatkumiselle, ja tämän vuoksi tutkin myös sisäisen ja ulkoisen motivaation käsitettä osana teoreettista viitekehystä.
Valmistin kyselyn, johon valitsin vastaajiksi tanssijoita kolmesta kansantanssiryhmästä ja he olivat 12–22-vuotiaita. Kyselyn kysymykset liittyvät esikuviin ja niiden ominaisuuksiin sekä antavat tietoa esikuvien merkityksestä tanssinharrastajille. Tuloksissa ilmeni esikuvan mahdollisuus vaikuttaa nuoren sisäiseen motivaatioon omalla toiminnallaan. Esikuvan käsite ei ole nuorille helppo selittää, mutta tunnistettu esikuva on nuorelle tärkeä ja pysyvä malli.
Päätelmissä esikuvan merkitys nuorelle todetaan ja kerrotaan, kuinka tutkimuksen alkupuolella esittelemät esikuvallisuuteen vaikuttavat tekijät kohtaavat toisensa nuorten omien mielipiteiden kanssa. Esikuva voi vaikuttaa nuoren tanssiharrastuksen jatkumiseen sisäisen motivaationsa avulla, ja ammattilaisesikuva voi viedä tätä pidemmälle kognitiivisen oppipoikamallin oppimisvaiheita hyödyntämällä.
Lopussa pohdin vielä suhdettani tutkittaviin sekä heidän edustamaansa yhteisöön ja käsittelen tutkimukseni luotettavuutta sekä mahdollisia lisätutkimusaiheita. Esimerkiksi hiljaisen vaikuttajan roolia voisi jatkotutkimuksissa tutkia syvemmin.
Tutkimukseni sisältää tietoa esikuvista, niiden ominaisuuksista ja muista esikuvallisuuteen vaikuttavista tekijöistä. Käsittelen myös hiljaista tietoa, kognitiivista oppipoikamallia sekä ammattilaisuuden käsitettä ja kuvailen hypoteesin kehittämästäni hiljaisesta vaikuttajasta.
Tutkimuskysymykseni kautta etsin vastausta esikuvien toiminnasta nuorten tanssiharrastuksen jatkumiselle, ja tämän vuoksi tutkin myös sisäisen ja ulkoisen motivaation käsitettä osana teoreettista viitekehystä.
Valmistin kyselyn, johon valitsin vastaajiksi tanssijoita kolmesta kansantanssiryhmästä ja he olivat 12–22-vuotiaita. Kyselyn kysymykset liittyvät esikuviin ja niiden ominaisuuksiin sekä antavat tietoa esikuvien merkityksestä tanssinharrastajille. Tuloksissa ilmeni esikuvan mahdollisuus vaikuttaa nuoren sisäiseen motivaatioon omalla toiminnallaan. Esikuvan käsite ei ole nuorille helppo selittää, mutta tunnistettu esikuva on nuorelle tärkeä ja pysyvä malli.
Päätelmissä esikuvan merkitys nuorelle todetaan ja kerrotaan, kuinka tutkimuksen alkupuolella esittelemät esikuvallisuuteen vaikuttavat tekijät kohtaavat toisensa nuorten omien mielipiteiden kanssa. Esikuva voi vaikuttaa nuoren tanssiharrastuksen jatkumiseen sisäisen motivaationsa avulla, ja ammattilaisesikuva voi viedä tätä pidemmälle kognitiivisen oppipoikamallin oppimisvaiheita hyödyntämällä.
Lopussa pohdin vielä suhdettani tutkittaviin sekä heidän edustamaansa yhteisöön ja käsittelen tutkimukseni luotettavuutta sekä mahdollisia lisätutkimusaiheita. Esimerkiksi hiljaisen vaikuttajan roolia voisi jatkotutkimuksissa tutkia syvemmin.