Sociala mediers roll i formandet av kroppsuppfattningen och förekomsten av ätstörningar bland flickor och unga kvinnor : En systematisk litteraturstudie
Reuter, Fanny (2016)
Reuter, Fanny
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605127428
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu osana ammattikorkeakoulu Arcadan e-terveys tutkimushanketta. Aikaisempi tutkimustieto osoittaa, että perinteinen media ja kuvat idealisoiduista vartaloista voidaan liittää negatiiviseen kehonkuvaan. Opinnäytetyössä kartoitetaan sosiaalisen median vaikutusta tyttöjen ja nuorten naisten kehonkuvaan sekä syömishäiriöiden esiintyvyyttä käsitteleviä tutkimuksia systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla. Opinnäytetyö käsittelee ainoastaan länsimaalaisia nuoria naisia. Opinnäytetyössä on neljä tutkimuskysymystä: Mikä merkitys sosiaalisella medialla on tyttöjen ja nuorten naisten kehonkuvalle ja syömishäiriöiden kehittymiselle? Mitkä asiat sosiaalisessa medi-assa voivat vaikuttaa kehonkuvaan? Millaisia yhteyksiä on havaittu sosiaalisessa mediassa esiintyvien idealisoitujen vartalokuvien ja syömishäiriöiden sekä muuttuneen kehonkuvan välillä tyttöjen ja nuorten naisten keskellä? Mitä eroja on löydetty perinteisen median ja sosiaalisen median välillä kehonkuvaa ja syömishäiriöitä tutkiessa? Työprosessissa käyte-tään Forsberg & Wengströmin (2008) ohjeistuksia systemaattiseen kirjallisuuskatsaukseen. Kirjallisuushaku rajoitettiin tutkimuksiin jotka ovat julkaistu 2010–2016 ja tutkimukset haettiin PubMed, SportsDiscus, DeepDyve, Redearchgate, Springer Link ja Academic Search Elite tietokannoista, mutta myös manuaalisesti. Kahdeksantoista tutkimusta valittiin mukaan itse kirjallisuuskatsaukseen. Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittavat, että sosiaalisen median ja negatiivisen kehonkuvan sekä syömishäiriöiden välillä on todettu olevan yhteys. Tämä yhteys korostuu erityisesti sosiaalisessa vertailussa, mutta myös sisäistämisessä sekä itse-objektivoinnissa. Tulosten mukaan myös sosiaalinen media voi vaikuttaa kehonkuvaan enemmän kuin perinteinen media, kuten esimerkiksi lehdet.