Att känna igen, beakta och stöda barnet som är högkänsligt : En informationsbroschyr för daghemspersonal
Kohonen, Rebecka (2016)
Kohonen, Rebecka
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605178346
Tiivistelmä
Högkänslighet är ett personlighetsdrag som innebär att man har ett nervsystem som är extra känsligt. Syftet med detta examensarbete var att studera högkänslighet hos barn och på basen av det göra en informationsbroschyr för daghemspersonal på Sedmigradskys och Barnavårdsföreningens daghem i Helsingfors. Information om personlighetsdraget anses skapa bättre förutsättningar för att barnet som är högkänsligt ska känna sig inkluderat i daghemsverksamheten. Frågeställningarna i examensarbetet är: Vad innebär det att vara ett barn som är högkänsligt? Hur känner man igen ett barn som är högkänsligt? och Hur kan daghemspersonalen stöda barnet som är högkänsligt?. Frågeställningarna har fungerat som grund för utformandet av informationsbroschyren och de besvaras i detta arbete i den tidigare forskningen och den teoretiska referensramen. I den tidigare forskningen beskrivs innebörden i att vara ett barn som är högkänsligt och hur högkänsligheten påverkar barnet i daghemsmiljön. Den teoretiska referensramen består av högkänslighet hos barn, socialpedagogiskt förhållningssätt, social inklusion och barnperspektiv. Metoden som har använts är produktutveckling och resultatet är en informationsbroschyr. Fakta till informationsbroschyren har samlats in från böcker, artiklar och en expertintervju. Informationsbroschyren, som är riktad till daghemspersonal, beskriver bl.a. hur man känner igen barnet som är högkänsligt och innehåller tips på hur man kan stöda barnet. High sensitivity is a personality trait, which means that one has an especially sensitive nervous system. The aim of this thesis was to study high sensitivity in children and to create a brochure based on the research for the day care staff at the kindergartens owned by Sedmigradsky and Barnavårdsföreningen in Helsinki. Information about the personality trait is considered to increase the probability that the child that is highly sensitive will feel included in the kindergarten. The research questions of this thesis are: What does it mean to be a child that is highly sensitive? How does one recognize a child that is highly sensitive? and How can the kindergarten staff support the child that is highly sensitive?. The brochure is based on these research questions, which are answered in this thesis in the previous research and the theoretical reference chapters. The previous research describes the meaning of being a child that is highly sensitive and how high sensitivity affects a child in kindergarten. The theoretical reference describes high sensitivity in children, a social pedagogy view, social inclusion and child perspective. The method that was used is product development and the result is an information brochure. The data to the information brochure has been collected from books, articles and an expert interview. The brochure, which is made for kindergarten staff, describes e.g. how one can recognize a child that is highly sensitive and includes advice on how one can support the child.