Neljäsluokkalaisen terveysneuvontapaketti terveydenhoitajan työvälineeksi
Borgenström, Annemari; Ruohonen, Ronja (2016)
Borgenström, Annemari
Ruohonen, Ronja
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101215125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101215125
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää kaupungin kouluterveydenhoitajan työmenetelmiä. Opinnäytetyön pitkän aikavälin tarkoitus on kehittää kouluterveydenhuollon taloudellisuutta ja tuloksellisuutta aikaa säästäen. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, ja sen tavoitteena oli tuottaa kaupungin kouluterveydenhuollon uuteen toimintamalliin terveysneuvontapaketti terveydenhoitajille 4.-luokkalaisten terveystarkastusten apuvälineeksi. Terveysneuvontapaketti sisältää kyselylomakkeen, ryhmätunnin, lehtisen ja palautepohjan. Sen tarkoituksena on lisätä 4.-luokkalaisen lapsen tietoutta
ajankohtaisista terveyssuosituksista sekä tukea lapsen vuorovaikutusta ja oma-aloitteisuutta ryhmästä saatavan vertaistuen avulla. Terveysneuvontaosion lisäksi uuteen toimintamalliin kuuluu yksilöllinen terveystarkastus.
Toimintamalli on ollut kokeilussa yhdellä alakoululla keväällä 2016. Alussa 4.-luokkalaisilta lapsilta kerättiin kyselylomakkeen avulla tietoa heidän terveystottumuksistaan. Kyselylomakkeen ja terveyssuositusten perusteella koottiin ryhmätunti, joka sisälsi teoria ja toiminnallisen osuuden. Teoriaosuuden aikana lapsille esitettiin terveyssuosituksia ravintoon, liikuntaan, ruutuaikaan, kaverisuhteisiin, mielialaan ja uneen liittyen. Toiminnallisessa osuudessa pienryhmiin jaetut oppilaat ratkoivat yhdessä toimien erilaisia tehtäviä aihealueisiin liittyen. Ryhmätunnin jälkeen oppilaille jaettiin terveysaiheinen lehtinen, jonka tarkoituksena oli saada lapset kertaamaan terveysasioita sekä aktivoida vanhempia. Terveysneuvontaosion jälkeen lapsi kävi yksilöllisessä ja lyhyessä terveystarkastuksessa, josta hän sai palautteen kotiin vietäväksi.
Lapsilta kerätyn palautteen perusteella lapset kokivat ryhmätunnin mielekkääksi tavaksi käydä läpi terveysaiheita. Lapset saivat tietoa terveyssuosituksista. Terveydenhoitaja koki, että vaikutukset ajan säästöstä näkyvät vasta pidemmän aikavälin kuluessa, kun toimintamalli on rutinoitunut. Pitkän aikavälin taloudellisia vaikutuksia ei voida vielä arvioida
ajankohtaisista terveyssuosituksista sekä tukea lapsen vuorovaikutusta ja oma-aloitteisuutta ryhmästä saatavan vertaistuen avulla. Terveysneuvontaosion lisäksi uuteen toimintamalliin kuuluu yksilöllinen terveystarkastus.
Toimintamalli on ollut kokeilussa yhdellä alakoululla keväällä 2016. Alussa 4.-luokkalaisilta lapsilta kerättiin kyselylomakkeen avulla tietoa heidän terveystottumuksistaan. Kyselylomakkeen ja terveyssuositusten perusteella koottiin ryhmätunti, joka sisälsi teoria ja toiminnallisen osuuden. Teoriaosuuden aikana lapsille esitettiin terveyssuosituksia ravintoon, liikuntaan, ruutuaikaan, kaverisuhteisiin, mielialaan ja uneen liittyen. Toiminnallisessa osuudessa pienryhmiin jaetut oppilaat ratkoivat yhdessä toimien erilaisia tehtäviä aihealueisiin liittyen. Ryhmätunnin jälkeen oppilaille jaettiin terveysaiheinen lehtinen, jonka tarkoituksena oli saada lapset kertaamaan terveysasioita sekä aktivoida vanhempia. Terveysneuvontaosion jälkeen lapsi kävi yksilöllisessä ja lyhyessä terveystarkastuksessa, josta hän sai palautteen kotiin vietäväksi.
Lapsilta kerätyn palautteen perusteella lapset kokivat ryhmätunnin mielekkääksi tavaksi käydä läpi terveysaiheita. Lapset saivat tietoa terveyssuosituksista. Terveydenhoitaja koki, että vaikutukset ajan säästöstä näkyvät vasta pidemmän aikavälin kuluessa, kun toimintamalli on rutinoitunut. Pitkän aikavälin taloudellisia vaikutuksia ei voida vielä arvioida