Elektroninen urheilu osana nuoren vapaa-aikaa : eSports-opas vanhemmalle
Kivikoski, Oscar (2016)
Kivikoski, Oscar
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016113018352
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitä digitaalinen pelaaminen ja elektroninen urheilu merkitsevät nuorille sekä elektronisen urheilun soveltuvuutta nuorisotyöhön. Elektroninen urheilu on digitaalisten pelien kilpailullista pelaamista joko kahden yksilön tai joukkueen välisesti. Elektroninen urheilu, joka tunnetaan myös nimillä eSports, e-urheilu ja kilpapelaaminen, on yksi tämän hetken suurimmista ja nopeimmin kasvavista viihdeteollisuuden kulttuuri-ilmiöistä maailmanlaajuisesti. Kymmeniä miljoonia katsojia verkossa keräävä ja isoja stadioneja täyttävä elektroninen urheilu näkyy myös osana kasvatusta niin koulutusohjelmissa kuin vapaa-ajan viettomahdollisuutenakin.
Opinnäytetyön tilaajana oli Turun Nuorisopalvelut. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää Turun Nuorisopalveluille elektronista urheilua hyödyntävää nuorisotyöllistä toimintaa, jolla tavoitettaisiin Nuorisopalveluiden ulkopuolisia, muuten hankalasti tavoitettavia nuoria. Kehittämistyönä perustettiin Turku Game Academy -niminen hanke, joka hyödyntää elektronista urheilua nuorisotyöllisenä väylänä. Turku Game Academy tarjoaa digitaalista pelaamista harrastaville nuorille ammattitaitoiset nuorisotyölliset puitteet mieliharrastustaan varten, muodostaen toiminnasta kiinnostuneista nuorista joukkueita ja tuo peliharrastuksen kautta nuorille sosiaalista vahvistamista, uusia elämyksiä ja ennen kaikkea mielekästä harrastustoimintaa ilmaiseksi. Tulevaisuudessa tämänhetkisten kahden joukkueen lisäksi Turku Game Academyyn perustetaan lisää joukkueita ja toiminnalle omat tilat saatuamme toimintaa laajennetaan lisäksi avoimen pelitoiminnan muodossa.
Kehittämistyö oli laadullinen tutkimus. Laadullisina tutkimusmenetelminä kehittämistyössä käytettiin toisia elektronista urheilua hyödyntäviä nuorisotyöllisiä toimijoita tutkivaa benchmarkingia, Turku Game Academyn nuorten yksilöiden ja ryhmädynamiikan kehitystä tutkivaa havainnointia, heidän vanhempien peleihin suhtautumiseen kohdistuvaa havainnointia, kahta digitaalisten pelien ja elektronisen urheilun merkitystä Turku Game Academyn nuorille tutkivaa haastattelua sekä Turun Nuorisopalveluiden ohjaaja Tanja Kuokkaselle tehtyä elektronisen urheilun nuorisotyöhön soveltuvuutta tutkivaa haastattelua. Toisiaan tukevilla ja järjestelmällisesti rytmitetyillä tutkimusmenetelmillä saatiin tutkittua kokonaisvaltaisesti kehittämistyölle tärkeitä asioita. Tutkimusaineisto analysoitiin menetelmäaikajanan pohjalta teemoittain.
Tuloksista ilmeni, että elektroninen urheilu on arvokas ja varteenotettava etenkin nuoria kiinnostava sekä nuorille paljon antava tavoitteellinen harrastus, joka sopii nuorisotyön välineeksi. Tuloksista ilmeni myös kasvattajien kiinnostuksen tärkeys peliharrastusta kohtaan ja merkittävyys pelimaailmaan sekä elektroniseen urheiluun tutustumisesta. Tutkimustulosten perusteella negatiiviset asenteet pelaamista kohtaan muuttuvat positiivisemmiksi, kun harrastuksen mahdollisuuksiin ja luonteeseen tutustutaan.
Kerätyn tutkimusaineiston pohjalta syntyi Turku Game Academyn lisäksi vanhemmille ja kasvattajille suunnattu Turku Game Academyn nuorten kanssa yhteistyössä tehty eSports-opas, joka tiivistää peliharrastuksen mahdollisuudet, faktatiedot ja monimuotoisen hyödyntämisen kehittävänä sekä sosiaalisena harrastuksena. Oppaassa pintaraapaistaan elektronisen urheilun maailmaa, esitetään ylläpidettäviä terveitä pelitapoja, tutustutetaan lukija peliharrastuksen luonteeseen ja annetaan käytännön vinkkejä, kuinka lähestyä sekä tukea pelaavaa nuorta hänen mieliharrastuksessaan. Oppaan tarkoituksena on tarjota kasvattajille ensiaskel elektronisen urheilun maailmaan, johon tutustuttaisiin ideaalitilanteessa lisää yhdessä nuoren johdolla.
Opinnäytetyön tilaajana oli Turun Nuorisopalvelut. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää Turun Nuorisopalveluille elektronista urheilua hyödyntävää nuorisotyöllistä toimintaa, jolla tavoitettaisiin Nuorisopalveluiden ulkopuolisia, muuten hankalasti tavoitettavia nuoria. Kehittämistyönä perustettiin Turku Game Academy -niminen hanke, joka hyödyntää elektronista urheilua nuorisotyöllisenä väylänä. Turku Game Academy tarjoaa digitaalista pelaamista harrastaville nuorille ammattitaitoiset nuorisotyölliset puitteet mieliharrastustaan varten, muodostaen toiminnasta kiinnostuneista nuorista joukkueita ja tuo peliharrastuksen kautta nuorille sosiaalista vahvistamista, uusia elämyksiä ja ennen kaikkea mielekästä harrastustoimintaa ilmaiseksi. Tulevaisuudessa tämänhetkisten kahden joukkueen lisäksi Turku Game Academyyn perustetaan lisää joukkueita ja toiminnalle omat tilat saatuamme toimintaa laajennetaan lisäksi avoimen pelitoiminnan muodossa.
Kehittämistyö oli laadullinen tutkimus. Laadullisina tutkimusmenetelminä kehittämistyössä käytettiin toisia elektronista urheilua hyödyntäviä nuorisotyöllisiä toimijoita tutkivaa benchmarkingia, Turku Game Academyn nuorten yksilöiden ja ryhmädynamiikan kehitystä tutkivaa havainnointia, heidän vanhempien peleihin suhtautumiseen kohdistuvaa havainnointia, kahta digitaalisten pelien ja elektronisen urheilun merkitystä Turku Game Academyn nuorille tutkivaa haastattelua sekä Turun Nuorisopalveluiden ohjaaja Tanja Kuokkaselle tehtyä elektronisen urheilun nuorisotyöhön soveltuvuutta tutkivaa haastattelua. Toisiaan tukevilla ja järjestelmällisesti rytmitetyillä tutkimusmenetelmillä saatiin tutkittua kokonaisvaltaisesti kehittämistyölle tärkeitä asioita. Tutkimusaineisto analysoitiin menetelmäaikajanan pohjalta teemoittain.
Tuloksista ilmeni, että elektroninen urheilu on arvokas ja varteenotettava etenkin nuoria kiinnostava sekä nuorille paljon antava tavoitteellinen harrastus, joka sopii nuorisotyön välineeksi. Tuloksista ilmeni myös kasvattajien kiinnostuksen tärkeys peliharrastusta kohtaan ja merkittävyys pelimaailmaan sekä elektroniseen urheiluun tutustumisesta. Tutkimustulosten perusteella negatiiviset asenteet pelaamista kohtaan muuttuvat positiivisemmiksi, kun harrastuksen mahdollisuuksiin ja luonteeseen tutustutaan.
Kerätyn tutkimusaineiston pohjalta syntyi Turku Game Academyn lisäksi vanhemmille ja kasvattajille suunnattu Turku Game Academyn nuorten kanssa yhteistyössä tehty eSports-opas, joka tiivistää peliharrastuksen mahdollisuudet, faktatiedot ja monimuotoisen hyödyntämisen kehittävänä sekä sosiaalisena harrastuksena. Oppaassa pintaraapaistaan elektronisen urheilun maailmaa, esitetään ylläpidettäviä terveitä pelitapoja, tutustutetaan lukija peliharrastuksen luonteeseen ja annetaan käytännön vinkkejä, kuinka lähestyä sekä tukea pelaavaa nuorta hänen mieliharrastuksessaan. Oppaan tarkoituksena on tarjota kasvattajille ensiaskel elektronisen urheilun maailmaan, johon tutustuttaisiin ideaalitilanteessa lisää yhdessä nuoren johdolla.