Uppmärksamhet av produktplacering inom storbudgets filmproduktioner
Sjögren, Frank (2016)
Lataukset:
Sjögren, Frank
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520574
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520574
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö esittelee kuinka ihmiset kiinnittävät huomiota tuotesijoitteluun suuren budjetin elokuvatuotannoissa. Datan keräys menetelmänä käytettiin eye tracking tek- niikkaa jolla mitattiin koehenkilöiden silmistä mitä he katsovat ja kaksi kyselylomaketta joista ensimmäisessä koehenkilö vastaa spontaanisti muistamansa tavaramerkit ja toises- sa tavaramerkkinen logojen avulla jos hän muistaa enemmän niistä tavaramerkeistä jotka näkyivät elokuvassa. Eye tracking testiä varten näytettiin 8 minuuttia ja 44 sekuntia pitkä video jossa oli osia elokuvista Jurassic World ja Transformers: Age of extinction ja tut- kimus rajoittuu dataan joka saatiin siitä. Tutkimus ei ota kantaa koehenkilöiden taustaan tai muihin ominaisuuksiin kuten sukupuoli tai ikä. Tulokset osoittavat että koehenkilöi- den keskimääräinen kyky huomata tuotesijoittelu ja kyky muistaa tavaramerkit jälkikäteen tietämättä tutkimuksen syytä etukäteen on ollut hyvä.