KIINTEISTÖJEN TIEDONHALLINNAN KEHITTÄMINEN
Karjalainen, Juha (2010)
Karjalainen, Juha
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004066154
Tiivistelmä
Kotka- Haminan seudun koulutuskuntayhtymän perustamisen yhteydessä jäsenkunnat luovuttivat kuntayhtymälle oppilaitoskiinteistöt. Kiinteistöjen huono kunto tuli yllätyksenä. Kiinteistöissä ei ollut huoltokirjoja, joten tarvittavaa ajantasaista tietoa kiinteistöistä, järjestelmistä ja rakenteista ei ollut saatavilla. Hankittiin kiinteistöjen tiedonhallintaohjelma parantamaan toiminnanlaatua. Tämän työn tarkoituksena oli tutkia tiedonhallintajärjestelmän laadinnan, käyttöönoton ja ylläpidon vaiheita.
Perustettiin hankkeen ohjausryhmä. Ohjausryhmän tehtävänä oli huolehtia hankkeen käynnistyksestä, toteutuksesta, ohjauksesta, koordinoinnista ja seurannasta. Huoltokirjan laadinnan jälkeen henkilöstölle järjestettiin käyttöönottokoulutus.
Käyttöönoton ja ylläpidon vaiheita selvitettiin kyselyllä, jossa kartoitettiin kokemuksia käyttöönottokoulutuksen riittävyydestä, käyttötottumuksista ja järjestelmän tuomasta lisäarvosta. Samalla pyydettiin järjestelmän kehittämisideoita. Käyttäjäedustajien käyttökokemuksia selvitettiin haastatteluilla.
Vastausten perusteella havaittiin, että järjestelmä koettiin pääosin hyödylliseksi. Käyttötottumukset ja toimintatapa vaihtelivat huomattavasti eri toimipisteiden ja tehtävänimikkeen mukaan. Tämä heijastuu suoraan käyttäjäedustajien toimintatapaan. Havaittiin, että lisäkoulutukselle oli tarve.
Tutkimuksen avulla saavutettiin asetetut tavoitteet ja päämäärät. Saatuja kokemuksia voidaan hyödyntää järjestelmän muiden käyttöönotettavien osien kohdalla myöhemmin.
Perustettiin hankkeen ohjausryhmä. Ohjausryhmän tehtävänä oli huolehtia hankkeen käynnistyksestä, toteutuksesta, ohjauksesta, koordinoinnista ja seurannasta. Huoltokirjan laadinnan jälkeen henkilöstölle järjestettiin käyttöönottokoulutus.
Käyttöönoton ja ylläpidon vaiheita selvitettiin kyselyllä, jossa kartoitettiin kokemuksia käyttöönottokoulutuksen riittävyydestä, käyttötottumuksista ja järjestelmän tuomasta lisäarvosta. Samalla pyydettiin järjestelmän kehittämisideoita. Käyttäjäedustajien käyttökokemuksia selvitettiin haastatteluilla.
Vastausten perusteella havaittiin, että järjestelmä koettiin pääosin hyödylliseksi. Käyttötottumukset ja toimintatapa vaihtelivat huomattavasti eri toimipisteiden ja tehtävänimikkeen mukaan. Tämä heijastuu suoraan käyttäjäedustajien toimintatapaan. Havaittiin, että lisäkoulutukselle oli tarve.
Tutkimuksen avulla saavutettiin asetetut tavoitteet ja päämäärät. Saatuja kokemuksia voidaan hyödyntää järjestelmän muiden käyttöönotettavien osien kohdalla myöhemmin.