DSG-vaihteiston korvaaminen
Heinonen, Janne (2017)
Heinonen, Janne
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704114620
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulun autolaboratorion omistaman Audi A1 -henkilöajoneuvon kaksoiskytkinvaihteisto rikkoutui erään esittelytilaisuuden yhteydessä. Ajoneuvo on ollut opiskelijaprojektien käytössä, joten rikkoutuneen vaihteiston aiheuttama ongelma päätettiin ratkaista opiskelijaprojektina. ST-Audi-nimisen opiskelijaprojektin osaksi perustettiin oma osaprojekti, joka vastasi ajoneuvon ajokuntoon saattamisesta vaihteiston osalta.
Rikkoutunut vaihteisto päätettiin korvata erityyppisellä vaihteistolla. Vaihteistotyyppiä haluttiin muuttaa, koska kaksoiskytkinvaihteiston uskottiin aiheuttavan ongelmia tulevaisuudessakin. Ajoneuvon haluttiin soveltuvan testauskäyttöön mahdollisimman hyvin, minkä vuoksi toisenlainen vaihteisto olisi kaksoiskytkinvaihteistoa käyttökelpoisempi. Projektissa määriteltiin uudelta vaihteistolta halutut ominaisuudet, joista tärkeimmät olivat hyvät mahdollisuudet testaustoiminnassa ja luotettavuus. Näiden perusteella määriteltiin vaihteistotyyppi.
Projektiajoneuvoon sopivaksi vaihteistotyypiksi valittiin suorakytkentävaihteisto, joka mahdollistaisi välityssuhteiden muuttamisen ja avaisi mahdollisuuksia ajoneuvon käyttöön rata-autoilussa. Suorakytkentävaihteisto vaihtoehtona jouduttiin hylkäämään taloudellisista syistä. Suorakytkentävaihteiston tilalle valittiin kompromissiratkaisuna perinteinen manuaalivaihteisto.
Suunnittelutyön lisäksi työssä hoidettiin käytännön asennustyö ja lopullinen ajokuntoon saattaminen. Työn lopputuloksena ajoneuvo saatiin ajokuntoon ja ajoneuvo oli jälleen käytettävissä opiskelijaprojekteja ja esimerkiksi harjoitustöihin liittyvää testauskäyttöä varten.
Rikkoutunut vaihteisto päätettiin korvata erityyppisellä vaihteistolla. Vaihteistotyyppiä haluttiin muuttaa, koska kaksoiskytkinvaihteiston uskottiin aiheuttavan ongelmia tulevaisuudessakin. Ajoneuvon haluttiin soveltuvan testauskäyttöön mahdollisimman hyvin, minkä vuoksi toisenlainen vaihteisto olisi kaksoiskytkinvaihteistoa käyttökelpoisempi. Projektissa määriteltiin uudelta vaihteistolta halutut ominaisuudet, joista tärkeimmät olivat hyvät mahdollisuudet testaustoiminnassa ja luotettavuus. Näiden perusteella määriteltiin vaihteistotyyppi.
Projektiajoneuvoon sopivaksi vaihteistotyypiksi valittiin suorakytkentävaihteisto, joka mahdollistaisi välityssuhteiden muuttamisen ja avaisi mahdollisuuksia ajoneuvon käyttöön rata-autoilussa. Suorakytkentävaihteisto vaihtoehtona jouduttiin hylkäämään taloudellisista syistä. Suorakytkentävaihteiston tilalle valittiin kompromissiratkaisuna perinteinen manuaalivaihteisto.
Suunnittelutyön lisäksi työssä hoidettiin käytännön asennustyö ja lopullinen ajokuntoon saattaminen. Työn lopputuloksena ajoneuvo saatiin ajokuntoon ja ajoneuvo oli jälleen käytettävissä opiskelijaprojekteja ja esimerkiksi harjoitustöihin liittyvää testauskäyttöä varten.