”Kun sanat eivät riitä” : Taidelähtöiset menetelmät maahanmuuttajaäitien kurssilla Salon kansalaisopistossa
Lundgrén, Sini (2017)
Lundgrén, Sini
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704124659
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ollut etsiä keinoja maahanmuuttajakotiäitien kotoutumisen tukemiseen sekä kehittää Salon kansalaisopiston maahanmuuttajille suunnattua kurssitoimintaa. Työn tilaaja on Salon kansalaisopisto, jonka kurssitarjontaan kuuluu maahanmuuttajille suunnattuja kursseja sekä omaehtoista kotoutumiskoulutusta.
Opistossa oli havaittu, että maahanmuuttajakotiäidit löysivät huonosti kansalaisopiston tarjoaman omaehtoisen kotoutumiskoulutuksen pariin. Tämän opinnäytetyön avulla haluttiin testata minkälainen kurssitoteutus toimisi maahanmuuttajakotiäitien kotoutumisen ja kielenoppimisen tukena. Laajemmin oli tavoitteena löytää toimintamuoto, joka olisi monistettavissa muuallekin Suomeen maahanmuuttajakotiäitien kotoutumisen edistämiseksi. Tavoitteena oli saada pilottikurssille myös kantasuomalaisia äitejä lapsineen vertaistueksi ja kaksisuuntaisen kotoutumisen toteutumiseksi. Viimeiseksi mainitussa tavoitteessa ei kuitenkaan onnistuttu.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Opinnäytetyön puitteissa järjestettiin Salon avoimen päiväkodin tiloissa kansalaisopiston lyhytkurssi nimeltään ”Kun sanat eivät riitä”. Kurssi oli suunnattu erityisesti maahanmuuttajanaisille ja heidän alle kouluikäisille lapsilleen. Tavoitteena oli teatteri-ilmaisun ja kuvallisen ilmaisun kautta tukea maahanmuuttajakotiäitien kotoutumista, tukea naisia kielen oppimisessa ja antaa heille voimaantumisen kokemuksia. Samalla tutkittiin, mitkä ovat ne esteet ja haasteet, joiden vuoksi naisten osallistuminen kansalaisopiston kursseille on vaikeaa ja miten osal-listumiskynnystä voitaisiin madaltaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, kuvallisia menetelmiä, ryhmäkeskustelua/haastatteluja sekä tutkimuspäiväkirjaa. Aineiston analyysissa käytettiin luokittelua, teemoittelua sekä diskurssianalyysia.
Tutkimuksessa havaittiin, että maahanmuuttajanaisille suunnatuissa kurssitoiminnoissa tärkeää on lastenhoidon järjestäminen tai lasten ottaminen mukaan kurssille, kurssipaikan sijainti, kodinomaisuus ja tuttuus itse kohderyhmälle. Naisten saamiseksi kurssille tärkeää oli tutun tahon tai henkilön suositus tai suora kutsu kurssille osallistumiseen. Kurssiin sitoutti myös ensimmäisen kurssikerran positiiviset kokemukset ja toiminnan kokeminen mieluisaksi. Kurssilla tärkeiksi asioiksi koettiin vertaistuki, kielen oppiminen, itseilmaisu sekä sen tuoma vaihtelu arkeen. Kurssisisällöt koettiin hyvinvointia tukeviksi ja omakuvaa vahvistaviksi. Kuvataiteen ja teatteri-ilmaisun yhdistelmä kurssisisältönä toimi hyvin. Lisäsisällöiksi voi pidemmällä kurssilla ottaa vapaa-ajan palveluihin tutustumista ja vanhemmuutta tukevia tietoiskuja. Toiminnan kehittämisessä tärkeää on monipuolinen tiedotus ja yhteistyö siinä, jotta tieto toiminnasta tavoittaa äidit. Ilmoittautumismenettely on pidettävä yksinkertaisena ja helposti saavutettavana. Kursseista tiedottaminen vaatii yhteistyötä avoimen päiväkodin, kansalaisopiston, viranomaisten sekä kolmannen sektorin paikallistoimijoiden kuten MLL:n ja SPR:n kesken.
Kehittämistyön tuloksia voivat hyödyntää kaikki maahanmuuttajanaisille vapaa-ajan toimintaa ja kotouttavaa toimintaa tuottavat tahot. Tuloksia hyödynnetään tilaajan eli Salon kansalaisopiston kurssitoiminnan suunnittelussa sekä yhteistyön kehittämisessä.
Opistossa oli havaittu, että maahanmuuttajakotiäidit löysivät huonosti kansalaisopiston tarjoaman omaehtoisen kotoutumiskoulutuksen pariin. Tämän opinnäytetyön avulla haluttiin testata minkälainen kurssitoteutus toimisi maahanmuuttajakotiäitien kotoutumisen ja kielenoppimisen tukena. Laajemmin oli tavoitteena löytää toimintamuoto, joka olisi monistettavissa muuallekin Suomeen maahanmuuttajakotiäitien kotoutumisen edistämiseksi. Tavoitteena oli saada pilottikurssille myös kantasuomalaisia äitejä lapsineen vertaistueksi ja kaksisuuntaisen kotoutumisen toteutumiseksi. Viimeiseksi mainitussa tavoitteessa ei kuitenkaan onnistuttu.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Opinnäytetyön puitteissa järjestettiin Salon avoimen päiväkodin tiloissa kansalaisopiston lyhytkurssi nimeltään ”Kun sanat eivät riitä”. Kurssi oli suunnattu erityisesti maahanmuuttajanaisille ja heidän alle kouluikäisille lapsilleen. Tavoitteena oli teatteri-ilmaisun ja kuvallisen ilmaisun kautta tukea maahanmuuttajakotiäitien kotoutumista, tukea naisia kielen oppimisessa ja antaa heille voimaantumisen kokemuksia. Samalla tutkittiin, mitkä ovat ne esteet ja haasteet, joiden vuoksi naisten osallistuminen kansalaisopiston kursseille on vaikeaa ja miten osal-listumiskynnystä voitaisiin madaltaa. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, kuvallisia menetelmiä, ryhmäkeskustelua/haastatteluja sekä tutkimuspäiväkirjaa. Aineiston analyysissa käytettiin luokittelua, teemoittelua sekä diskurssianalyysia.
Tutkimuksessa havaittiin, että maahanmuuttajanaisille suunnatuissa kurssitoiminnoissa tärkeää on lastenhoidon järjestäminen tai lasten ottaminen mukaan kurssille, kurssipaikan sijainti, kodinomaisuus ja tuttuus itse kohderyhmälle. Naisten saamiseksi kurssille tärkeää oli tutun tahon tai henkilön suositus tai suora kutsu kurssille osallistumiseen. Kurssiin sitoutti myös ensimmäisen kurssikerran positiiviset kokemukset ja toiminnan kokeminen mieluisaksi. Kurssilla tärkeiksi asioiksi koettiin vertaistuki, kielen oppiminen, itseilmaisu sekä sen tuoma vaihtelu arkeen. Kurssisisällöt koettiin hyvinvointia tukeviksi ja omakuvaa vahvistaviksi. Kuvataiteen ja teatteri-ilmaisun yhdistelmä kurssisisältönä toimi hyvin. Lisäsisällöiksi voi pidemmällä kurssilla ottaa vapaa-ajan palveluihin tutustumista ja vanhemmuutta tukevia tietoiskuja. Toiminnan kehittämisessä tärkeää on monipuolinen tiedotus ja yhteistyö siinä, jotta tieto toiminnasta tavoittaa äidit. Ilmoittautumismenettely on pidettävä yksinkertaisena ja helposti saavutettavana. Kursseista tiedottaminen vaatii yhteistyötä avoimen päiväkodin, kansalaisopiston, viranomaisten sekä kolmannen sektorin paikallistoimijoiden kuten MLL:n ja SPR:n kesken.
Kehittämistyön tuloksia voivat hyödyntää kaikki maahanmuuttajanaisille vapaa-ajan toimintaa ja kotouttavaa toimintaa tuottavat tahot. Tuloksia hyödynnetään tilaajan eli Salon kansalaisopiston kurssitoiminnan suunnittelussa sekä yhteistyön kehittämisessä.