Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Humanistinen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Saavutettavampaa taideopetusta erityislapsille : Case Helsingin kulttuurikeskuksen 5x2-taideopetus

Nokka, Mirka (2017)

 
Avaa tiedosto
Nokka_Mirka.pdf (1.509Mt)
Lataukset: 


Nokka, Mirka
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704184883
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda uutta tietoa taideopetuksen saavutettavuudesta, jotta erityislasten osallistuminen Helsingin kulttuurikeskuksen tuottamaan 5x2-taideopetukseen olisi jatkossa entistä helpompaa. Opinnäytetyössä tutkittiin, mitä muutoksia ja uudistuksia tulisi tehdä, jotta 5x2-taideopetuksen saavutettavuus parantuisi. 5x2-taideopetus on maksutonta ja laadukasta taideopetusta helsinkiläisille ala-asteen koululuokille. Työn tilaajana oli Helsingin kulttuurikeskus, jonka toimipisteissä tuotettiin 5x2-taideopetusta 4659 lapselle vuonna 2016. Helsingin kulttuurikeskus on Helsingin kaupungin virasto, joka tukee, edistää ja tuottaa kulttuuria Helsingissä.

Opinnäytetyön lähestymistapa oli tapaustutkimus. Pyrkimyksenä oli tutkia 5x2-taideopetuksen saavutettavuuden nykytilaa, luoda uutta tietoa taideopetuksen saavutettavuudesta ja kehittää erilaisia toimenpiteitä, joilla saavutettavuutta voi edistää taideopetuksessa. Menetelminä käytettiin vertaisarviointia, havainnointia, palauteanalyysia ja haastattelua.

Opinnäytetyön merkitys ammattialalle on lisätä tietoa ja osaamista taideopetuksen saavutettavuudesta. Kehittämistyössä kokeiltiin erilaisia keinoja ja toimintatapoja, joiden avulla taideopetuksen saavutettavuutta voitaisiin parantaa. Näitä kokeiluja tehtiin kehittämällä esitietolomake luokanopettajille, koostamalla tieto- ja osaamispankki tuottajille, kouluttamalla taideopettajia ja hankkimalla taideopetukseen apuvälineitä. Kehittämistyössä oli mukana kolme pilottiluokkaa, joiden kanssa läpivedetyn prosessin kautta kerättiin kokemuksia esitietolomakkeen ja apuvälineiden toimivuudesta sekä etsittiin taideopetuksen saavutettavuuteen liittyviin ongelmiin ratkaisuja. Pilottiluokkien oppilaita havainnoitiin taideopetuksessa ja heiltä kerättiin palautetta. Luokanopettajien, tuottajien ja taideopettajien asiantuntemusta hyödynnettiin ja sen pohjalta tehtiin johtopäätöksiä 5x2-taideopetuksen saavutettavuuden kehittämiskohteista.

Pilotoinnin ja haastattelujen pohjalta selvisi, että luokanopettajan läsnäolo 5x2-taideopetuksessa on ehdottoman tärkeää, kun kyseessä on erityisluokka. Esitietojen saaminen taideopetukseen tulevasta erityisluokasta on erityisen tärkeää, jos luokalla on väkivaltaisia tai vaikeasti sairaita lapsia. Selvisi myös, että koululuokkien ei aina ole mahdollista osallistua taideopetukseen koulun ulkopuolella ja 5x2-taideopetusta tulisi viedä myös kouluihin. Taideopettajien lisäkoulutus erityislasten kohtaamisessa on tärkeää ja sitä tulisi tarjota 5x2-taideopettajille säännöllisesti. Uusia taideopettajia rekrytoitaessa tulee ottaa huomioon, onko heillä kokemusta ja osaamista erityislapsien opettamisesta. Taideopettajille täytyy tarjota vertaistukea ja tarvittaessa tulee palkata taideavustajia taideopettajan tueksi 5x2-taideopetukseen.

Työn tuloksia voidaan hyödyntää kaikissa Helsingin kulttuurikeskuksen toimipisteissä, joissa järjestetään 5x2-taideopetusta. Esitietolomaketta voidaan käyttää myös muissa kulttuurikeskuksen kouluille tuottamissa taidekasvatuksellisissa palveluissa. Opinnäytetyön tulosten hyödyntäminen on mahdollista kaikissa taidelaitoksissa ja lastenkulttuurikeskuksissa, joissa tuotetaan taidekasvatuksellisia palveluita koululuokille. Opinnäytetyö toi lisätietoa siitä, miten erityislapset voidaan huomioida taidekasvatuksellisia palveluita suunniteltaessa ja miten taidekasvatuspalveluiden saavutettavuutta voidaan parantaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste