Opinnäytetyö terveydenhoitajatyön kehittäjänä
Virkkula, Tiina; Määttä, Virve; Pirnes, Johanna (2017)
Virkkula, Tiina
Määttä, Virve
Pirnes, Johanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107404
Tiivistelmä
Terveydenhoitajakoulutus on vasta täyttänyt 90 –vuotta ja valtakunnallisesti on päivitetty terveydenhoitajan osaamisvaatimuksia ja tarkasteltu koulutuksen vastaamista työelämän tarpeisiin. Terveydenhoitajatyön kehittämisen ymmärtäminen on tärkeä osa terveydenhoitajan ammatillista osaamista.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa terveydenhoitajakoulutuksen kehittämistä varten. Opinnäytetyö oli laadullinen ja osittain määrällinen tutkimus. Tarkoituksena oli analysoida Oulun ammattikorkeakoulussa vuosien 2012-2014 aikana julkaistuja, terveydenhoitajaopiskelijoiden tekemiä opinnäytetöitä. Tavoitteena oli selvittää miten opinnäytetyöt kehittävät tai tukevat terveydenhoitajien ydinosaamista.
Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin monipuolisesti terveydenhoitajan ammatillista osaamista ja työn eri ulottuvuuksia. Terveydenhoitajatyön keskeisiä osaamisalueita ovat yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö, terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö, terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen, yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö ja terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen.
Tutkimustulosten mukaan opinnäytetyöt kehittävät ja tukevat terveydenhoitajatyön ydinosaamista tuottamalla ajantasaista tietoa ja materiaalia. Tutkimuksen mukaan terveydenhoitajilla on työkaluja ja taitoja, mutta kiire ja liian suuret vastuualueet koettiin ongelmallisiksi. Tutkimuksessa kerättiin myös mielenkiintoista informaatiota terveydenhoitajatyön haasteista. Haasteet olivat hyvin saman suuntaisia kuin terveysministeriön (2016) tulevaisuusennusteessa. Tutkimustuloksista hyötyy eniten Oulun ammattikorkeakoulu kehittäessään koulutusta ajantasaiseksi. Jatkotutkimusaiheina olisi mielenkiintoista selvittää, ovatko opinnäytetöinä tuotetut tiedot ja tuotteet työelämän aktiivisessa käytössä sekä alueellinen vertailu eri ammattikorkeakoulujen välillä.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa terveydenhoitajakoulutuksen kehittämistä varten. Opinnäytetyö oli laadullinen ja osittain määrällinen tutkimus. Tarkoituksena oli analysoida Oulun ammattikorkeakoulussa vuosien 2012-2014 aikana julkaistuja, terveydenhoitajaopiskelijoiden tekemiä opinnäytetöitä. Tavoitteena oli selvittää miten opinnäytetyöt kehittävät tai tukevat terveydenhoitajien ydinosaamista.
Tutkimuksen tietoperustassa käsiteltiin monipuolisesti terveydenhoitajan ammatillista osaamista ja työn eri ulottuvuuksia. Terveydenhoitajatyön keskeisiä osaamisalueita ovat yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö, terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö, terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen, yhteiskunnallinen terveydenhoitajatyö ja terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen.
Tutkimustulosten mukaan opinnäytetyöt kehittävät ja tukevat terveydenhoitajatyön ydinosaamista tuottamalla ajantasaista tietoa ja materiaalia. Tutkimuksen mukaan terveydenhoitajilla on työkaluja ja taitoja, mutta kiire ja liian suuret vastuualueet koettiin ongelmallisiksi. Tutkimuksessa kerättiin myös mielenkiintoista informaatiota terveydenhoitajatyön haasteista. Haasteet olivat hyvin saman suuntaisia kuin terveysministeriön (2016) tulevaisuusennusteessa. Tutkimustuloksista hyötyy eniten Oulun ammattikorkeakoulu kehittäessään koulutusta ajantasaiseksi. Jatkotutkimusaiheina olisi mielenkiintoista selvittää, ovatko opinnäytetöinä tuotetut tiedot ja tuotteet työelämän aktiivisessa käytössä sekä alueellinen vertailu eri ammattikorkeakoulujen välillä.