Att stöda barn med autism till inklusion i daghemsgrupp
Laitinen-Lindholm, Jannica (2017)
Laitinen-Lindholm, Jannica
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011240
Tiivistelmä
Sammandrag:
Syftet med detta examensarbete är att stöda barn med autism till inklusion i daghemsgrupp redan från tidig ålder. För att få svar på syftet jag strävar efter har min frågeställning varit ställd som följande; Hur kan pedagogen stöda barnet med autism så att det kan uppnå inklusion och delaktighet i daghemsgruppen, med hjälp av ett socialpedagogiskt förhållningssätt? I den teoretiska referensramen lyfts det fram två grundläggande teorier, inklusion och delaktighet för att stöda barnets daghemsstart. Arbetet är en litteraturstudie där 8 vetenskapliga artiklar inkluderats för att analyseras med hjälp av innehållsanalys.
Resultatet i de 8 inkluderade artiklarna visar att inklusion och delaktighet är en lång och viktig process för barn med autism inom småbarnspedagogik. Pedagogens stöd är nyckeln i inkluderingsprocessen och även för att barn i behov av stöd skall kunna nå känslan av delaktighet. Resultaten visar att vuxnas roll har en avgörande betydelse i barnets inklusion och professionellas kunskap i att gå in i barns perspektiv stöder barnets känsla av delaktighet. Som svar på forskningsfrågan är att det tidiga ingripandet och tidiga stödet för barn med autism ger en stark bas för den kognitiva och sociala utvecklingen. En stadig grund och förberedelsen för övergången eller daghemsstarten visade att familjens aktiva deltagande även stöder barnets inklusion och delaktighet. Då de professionella och familjen skapat ett förhållande fanns det mer möjligheter att ta del av och skapa ett förhållande med barnet som är det viktigaste. Vilket stöder barnets delaktighet och samspel med andra barn, och för att kunna nå barnets aktivitet i sociala sammanhang har miljön barnet vistas i en stor betydelse. Barn med autism föredrar mindre grupper och miljön skall leda barnets intresse till lek och samspel med andra barn. De professionellas stöd behöver ha en balans för att stöda till delaktighet och inte överta utrymmet. I den sammanfattande diskussionen kopplas den teoretiska referensramen till de forskningar som behandlats i resultatdiskussionen.
Syftet med detta examensarbete är att stöda barn med autism till inklusion i daghemsgrupp redan från tidig ålder. För att få svar på syftet jag strävar efter har min frågeställning varit ställd som följande; Hur kan pedagogen stöda barnet med autism så att det kan uppnå inklusion och delaktighet i daghemsgruppen, med hjälp av ett socialpedagogiskt förhållningssätt? I den teoretiska referensramen lyfts det fram två grundläggande teorier, inklusion och delaktighet för att stöda barnets daghemsstart. Arbetet är en litteraturstudie där 8 vetenskapliga artiklar inkluderats för att analyseras med hjälp av innehållsanalys.
Resultatet i de 8 inkluderade artiklarna visar att inklusion och delaktighet är en lång och viktig process för barn med autism inom småbarnspedagogik. Pedagogens stöd är nyckeln i inkluderingsprocessen och även för att barn i behov av stöd skall kunna nå känslan av delaktighet. Resultaten visar att vuxnas roll har en avgörande betydelse i barnets inklusion och professionellas kunskap i att gå in i barns perspektiv stöder barnets känsla av delaktighet. Som svar på forskningsfrågan är att det tidiga ingripandet och tidiga stödet för barn med autism ger en stark bas för den kognitiva och sociala utvecklingen. En stadig grund och förberedelsen för övergången eller daghemsstarten visade att familjens aktiva deltagande även stöder barnets inklusion och delaktighet. Då de professionella och familjen skapat ett förhållande fanns det mer möjligheter att ta del av och skapa ett förhållande med barnet som är det viktigaste. Vilket stöder barnets delaktighet och samspel med andra barn, och för att kunna nå barnets aktivitet i sociala sammanhang har miljön barnet vistas i en stor betydelse. Barn med autism föredrar mindre grupper och miljön skall leda barnets intresse till lek och samspel med andra barn. De professionellas stöd behöver ha en balans för att stöda till delaktighet och inte överta utrymmet. I den sammanfattande diskussionen kopplas den teoretiska referensramen till de forskningar som behandlats i resultatdiskussionen.