Rakentamattoman soratien rakenteen parantaminen
Saarela, Mikko (2017)
Saarela, Mikko
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017060111932
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin rakentamattoman soratien rakenteen parantamiseen.
Tavoitteena oli tutustua niihin syihin, miksi tien rakennetta haluttiin lähteä parantamaan, sen käytännön toteutukseen ja pohtia parantamisen tuloksia saavutettujen kantavuuksien sekä kuljetusten onnistumisen näkökulmasta. Tavoitteena oli myös pohtia, miten tie tulee palvelemaan tienkäyttäjiä ja arvioida, miten näin toteutettuna tie kestää käyttöä tulevaisuudessa.
Tarkasteltavalla tieosuudella tierakenteen parantaminen toteutettiin poistamalla ensin vanha kulutuskerros ja asentamalla muovilujiteverkko vanhan tiepohjan ja uuden kantavan kerroksen väliin. Uusi Kantava-ja kulutuskerros rakennettiin murskeesta Ramboll Oy:n laskelmien perusteella määrättyihin kerrosvahvuuksiin.
Tieosan rakenteen parantaminen onnistui hyvin kuljetusten onnistuttua ja tien rakenteen kestettyä kuljetuksien rasitukset. Tavoitekantavuuksiin ei parannustyön jälkeen tehtyjen kantavuusmittausten mukaan päästy tieosuuden jokaisessa kohdassa. Kantavuuksien jääminen tavoitteiden alle oli odotettavissa tien pohjamaan turpeen takia. Tämän vuoksi pohjaolosuhteet vaihtelevat lyhyelläkin matkalla paljon.
Parannettu tie tulee kuitenkin sen nykyisellä liikennemäärällä kestämään pitkälle tulevaisuuteen ja palvelee seudun tienkäyttäjien liikennettä hyvin.
Tavoitteena oli tutustua niihin syihin, miksi tien rakennetta haluttiin lähteä parantamaan, sen käytännön toteutukseen ja pohtia parantamisen tuloksia saavutettujen kantavuuksien sekä kuljetusten onnistumisen näkökulmasta. Tavoitteena oli myös pohtia, miten tie tulee palvelemaan tienkäyttäjiä ja arvioida, miten näin toteutettuna tie kestää käyttöä tulevaisuudessa.
Tarkasteltavalla tieosuudella tierakenteen parantaminen toteutettiin poistamalla ensin vanha kulutuskerros ja asentamalla muovilujiteverkko vanhan tiepohjan ja uuden kantavan kerroksen väliin. Uusi Kantava-ja kulutuskerros rakennettiin murskeesta Ramboll Oy:n laskelmien perusteella määrättyihin kerrosvahvuuksiin.
Tieosan rakenteen parantaminen onnistui hyvin kuljetusten onnistuttua ja tien rakenteen kestettyä kuljetuksien rasitukset. Tavoitekantavuuksiin ei parannustyön jälkeen tehtyjen kantavuusmittausten mukaan päästy tieosuuden jokaisessa kohdassa. Kantavuuksien jääminen tavoitteiden alle oli odotettavissa tien pohjamaan turpeen takia. Tämän vuoksi pohjaolosuhteet vaihtelevat lyhyelläkin matkalla paljon.
Parannettu tie tulee kuitenkin sen nykyisellä liikennemäärällä kestämään pitkälle tulevaisuuteen ja palvelee seudun tienkäyttäjien liikennettä hyvin.