Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Kansallispuvuista tuotteisiin : Suomalaisten kansallispukujen tuotteistaminen
Hirvonen, Hannele (2017)
Hirvonen, Hannele
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110916811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017110916811
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön aiheena on suomalaisten kansallispukujen tuotteistaminen. Työn tilaajana toimii Suomen käsityön museo. Työn tarkoituksena oli kerätä ideoita uusiin kansallispukuaiheisiin tuotteisiin ja samalla löytää Suomen käsityön museon museokauppaan uusia tuotteita myytäväksi. Lisäksi työn avulla kartoitettiin kansallispukujen parissa työskentelevien henkilöiden ajatuksia ja ideoita Suomalaisten kansallispukujen tuotteistamisesta.
Suomen käsityön museon museokaupassa myytävien kansallispukutuotteiden tavoitteena on tuoda esille suomalaista kulttuurihistoriaa, Suomen käsityön museon erityisosaamista käsityön kentällä sekä Suomen kansallispukukeskuksen tekemää merkittävää työtä kansallispukujen parissa. Tuotteiden avulla on tarkoitus madaltaa kynnystä lähestyä juhlapukuina tunnettuja kansallispukuja, välittää tietoutta kansallispukukulttuuristamme sekä luoda helposti saavutettavissa olevia kansallispukutuotteita uusille kohderyhmille.
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena on selvittää millaisia tuotteita potentiaaliset asiakkaat ovat halukkaita ostamaan ja millä hinnalla. Entä vaikuttaako tuotteiden valmistusmaa ostopäätökseen. Lisäksi pyydettiin vapaasti ideoimaan tuotteita ja kysyttiin mistä vastaajat kansallispukutuotteensa mieluiten ostaisivat.
Tutkimusaineistona oli viisi haastattelua, internetissä toteutettu verkkokysely, sekä yhteisöllinen ideointimenetelmä. Työtä varten haastateltiin kansanpukujen ja kansallispukujen tutkijaa, Suomen kansallispukukeskuksen kansallispukukonsulttia, Suomen kansallispukukeskuksen amanuenssia, Suomen käsityön museon museoassistenttia sekä museoassistentin sijaista. Verkkokysely lähetettiin Suomen käsityön museon uutiskirjeen mukana ja siihen vastasi 160 henkilöä. Suomen käsityön museon henkilökunnalle suunnatussa ideointipajassa käytettiin yhteisöllistä ideointimenetelmää nimeltään brainwriting. Ideointipajaan osallistui 13 henkilöä. Tutkimusaineistot kerättiin kevään 2017 aikana. Tutkimusaineisto tuotti runsaasti ideoita kansallispukujen kuosien, värien ja kerroksellisuuden hyödyntämiseen tuotteissa.
Tämän työn tuloksista voidaan päätellä, että kansallispukujen tuotteistamiselle ollaan avoimia ja vastaanottavaisia. Tutkimusaineiston perusteella voidaan määritellä halutuimmat tuotteet, joita ovat: kassit ja laukut, vihot, sateenvarjot, kynät, korut sekä huivit. Työstä käy myös ilmi, että kansallispukutuotteiden valmistusmaalla on merkitystä, sillä ensisijaisesti halutaan suosia Suomessa valmistettuja tuotteita. Kehittämistyöntuloksena syntyi tämä opinnäytetyö, jota voidaan käyttää apuvälineenä Suomen käsityön museolla uusia tuoteperheitä ja tuotteita suunniteltaessa.
Suomen käsityön museon museokaupassa myytävien kansallispukutuotteiden tavoitteena on tuoda esille suomalaista kulttuurihistoriaa, Suomen käsityön museon erityisosaamista käsityön kentällä sekä Suomen kansallispukukeskuksen tekemää merkittävää työtä kansallispukujen parissa. Tuotteiden avulla on tarkoitus madaltaa kynnystä lähestyä juhlapukuina tunnettuja kansallispukuja, välittää tietoutta kansallispukukulttuuristamme sekä luoda helposti saavutettavissa olevia kansallispukutuotteita uusille kohderyhmille.
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena on selvittää millaisia tuotteita potentiaaliset asiakkaat ovat halukkaita ostamaan ja millä hinnalla. Entä vaikuttaako tuotteiden valmistusmaa ostopäätökseen. Lisäksi pyydettiin vapaasti ideoimaan tuotteita ja kysyttiin mistä vastaajat kansallispukutuotteensa mieluiten ostaisivat.
Tutkimusaineistona oli viisi haastattelua, internetissä toteutettu verkkokysely, sekä yhteisöllinen ideointimenetelmä. Työtä varten haastateltiin kansanpukujen ja kansallispukujen tutkijaa, Suomen kansallispukukeskuksen kansallispukukonsulttia, Suomen kansallispukukeskuksen amanuenssia, Suomen käsityön museon museoassistenttia sekä museoassistentin sijaista. Verkkokysely lähetettiin Suomen käsityön museon uutiskirjeen mukana ja siihen vastasi 160 henkilöä. Suomen käsityön museon henkilökunnalle suunnatussa ideointipajassa käytettiin yhteisöllistä ideointimenetelmää nimeltään brainwriting. Ideointipajaan osallistui 13 henkilöä. Tutkimusaineistot kerättiin kevään 2017 aikana. Tutkimusaineisto tuotti runsaasti ideoita kansallispukujen kuosien, värien ja kerroksellisuuden hyödyntämiseen tuotteissa.
Tämän työn tuloksista voidaan päätellä, että kansallispukujen tuotteistamiselle ollaan avoimia ja vastaanottavaisia. Tutkimusaineiston perusteella voidaan määritellä halutuimmat tuotteet, joita ovat: kassit ja laukut, vihot, sateenvarjot, kynät, korut sekä huivit. Työstä käy myös ilmi, että kansallispukutuotteiden valmistusmaalla on merkitystä, sillä ensisijaisesti halutaan suosia Suomessa valmistettuja tuotteita. Kehittämistyöntuloksena syntyi tämä opinnäytetyö, jota voidaan käyttää apuvälineenä Suomen käsityön museolla uusia tuoteperheitä ja tuotteita suunniteltaessa.