Vårdstuderandens professionella tillväxt : - mentorer som stöd i utvecklingen
Aminoff, Julia; Hultin, Cecilia (2010)
Aminoff, Julia
Hultin, Cecilia
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005068098
Tiivistelmä
Avsikten med denna studie är att undersöka hur mentorskapsprogrammet på Arcada har inverkat på sjukskötarstuderandens professionella tillväxt. Syftet är att kartlägga effek-ten av mentorskapsprogrammet i relation till studerandens professionella tillväxt. Un-dersökningen utgår från sjukskötarstuderandens perspektiv. I denna studie kommer vi att utreda vad den professionella tillväxten utgörs av och hur den tar sig uttryck hos sjukskötarstuderanden. Vi vill även ta reda på hur mentorn stöder den professionella utvecklingen hos studeranden. De centrala frågeställningarna för denna undersökning är:
- Vad utgörs den professionella tillväxten av?
- Vad ger forskningen för kunskap om mentorskap för sjukskötarstuderande?
- Hur har mentorn påverkat adeptens professionella tillväxt?
- Hur har mentorskapsprogrammet stött sjukskötarstuderandens utveckling mellan stadierna novis och avancerad nybörjare?
Som referensram har vi valt Patricia Benners teori som ger oss en grundlig beskrivning av sjukskötarstuderandens utveckling från nybörjare till en kompetent sjukskötare. Stu-dien är uppdelad i två delar; en litteraturanalys och en empirisk studie genom en kvali-tativ intervju. Den kvalitativa intervjun riktar sig till tre informanter som deltar i men-torskapsprogrammet på Arcada. Resultatet av båda studierna har analyserats enligt en induktiv analysmetod. I studien framkommer att sjukskötarstuderandena upplever att mentorn stöder den personliga och yrkesmässiga växten genom att dela med sig av sin erfarenhet, bekräfta studeranden och ge studeranden utrymme för reflektion. The aim with this study is to examine how the mentorship program at Arcada has influenced the nursing students’ professional growth. The purpose is to map out the effects of the mentorship program in relations to the students’ professional development. The study proceeds from the nursing students point of view. In this study we will analyze what professional development is made out of and how it is expressed by the nursing students. We also want to investigate into how the mentor supports the professional development of the students. De central questions are:
- What is professional growth made out of?
- What kind of information/knowledge does the studies give about mentorship for nursing students?
- How has the mentor influenced the mentee’s professional growth?
- How has the mentorship program supported the nursing students development from novice to advanced beginner?
As frame of reference we have chosen Patricia Benner’s theory that gives us a thorough description of the nursing students development from novice to a competent nurse. The study is divided into two sections; one literature analysis and the other an empiric study through a qualitative half structured interview. The qualitative interview is directed towards three informants who are all a part of the mentorship program at Arcada. The results from both the studies have been analyzed according to an inductive method. The study shows that nursing students feel that the mentor supports the personal and professional development through sharing his or her experience, confirming the student and giving the student room for reflection.
- Vad utgörs den professionella tillväxten av?
- Vad ger forskningen för kunskap om mentorskap för sjukskötarstuderande?
- Hur har mentorn påverkat adeptens professionella tillväxt?
- Hur har mentorskapsprogrammet stött sjukskötarstuderandens utveckling mellan stadierna novis och avancerad nybörjare?
Som referensram har vi valt Patricia Benners teori som ger oss en grundlig beskrivning av sjukskötarstuderandens utveckling från nybörjare till en kompetent sjukskötare. Stu-dien är uppdelad i två delar; en litteraturanalys och en empirisk studie genom en kvali-tativ intervju. Den kvalitativa intervjun riktar sig till tre informanter som deltar i men-torskapsprogrammet på Arcada. Resultatet av båda studierna har analyserats enligt en induktiv analysmetod. I studien framkommer att sjukskötarstuderandena upplever att mentorn stöder den personliga och yrkesmässiga växten genom att dela med sig av sin erfarenhet, bekräfta studeranden och ge studeranden utrymme för reflektion.
- What is professional growth made out of?
- What kind of information/knowledge does the studies give about mentorship for nursing students?
- How has the mentor influenced the mentee’s professional growth?
- How has the mentorship program supported the nursing students development from novice to advanced beginner?
As frame of reference we have chosen Patricia Benner’s theory that gives us a thorough description of the nursing students development from novice to a competent nurse. The study is divided into two sections; one literature analysis and the other an empiric study through a qualitative half structured interview. The qualitative interview is directed towards three informants who are all a part of the mentorship program at Arcada. The results from both the studies have been analyzed according to an inductive method. The study shows that nursing students feel that the mentor supports the personal and professional development through sharing his or her experience, confirming the student and giving the student room for reflection.