Nuorten mielenterveyden edistäminen kouluyhteisössä : Toimintapäivän suunnittelu ja toteutus Kempeleessä Kirkonkylän yhtenäiskoululla
Björk, Jenni; Hautala, Mervi; Pietiläinen, Tanja (2017)
Björk, Jenni
Hautala, Mervi
Pietiläinen, Tanja
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718365
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112718365
Tiivistelmä
Tutkimusten mukaan viidennes suomalaisista nuorista kärsii jonkinlaisesta mielenterveyden ongelmasta tai häiriöstä. Yleisin mielenterveyden ongelma nuorilla on masennus, josta kärsii noin kymmenen prosenttia ikäluokasta. Sosiaali- ja terveysministeriö on suositellut, että mielenterveyttä edistävä työ viedään osaksi lasten ja nuorten normaalia arkiympäristöä. Viimeisimmän raportin mukaan tämä ei kuitenkaan ole toteutunut suunnitellusti. THL:n mukaan tärkeimmät keinot nuorten mielenterveyden edistämisessä ovat nuorten voimavarojen ja vahvuuksien tunnistaminen ja tukeminen sekä yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisääminen nuorten omissa yhteisöissä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toiminnallinen, mielenterveyttä edistävä tapahtuma Kempeleessä Kirkonkylän yhtenäiskoulun 7.–9. luokkien oppilaille. Tapahtuma toteutettiin Kempeleen kunnan Hyvä kasvaa Kempeleessä -tapahtuman yhteydessä. Tapahtumaa oli kanssamme suunnittelemassa ja toteuttamassa kuusitoista Kirkonkylän yhtenäiskoulun yhdeksäsluokkalaista tukioppilasta. Toimintapäivän tavoitteena oli auttaa nuoria tunnistamaan mielenterveyttä edistäviä ja heikentäviä asioita omassa arjessaan, auttaa heitä tunteiden tunnistamisessa ja käsittelemisessä luovien toimintojen kautta sekä antaa tietoa päihteistä ja niiden vaikutuksista nuoren kehoon ja psyykeen. Aiheet valittiin sen mukaan, millä asioilla on tutkimusten mukaan eniten vaikutuksia nuorten mielenterveyteen. Nuoret saivat itse vaikuttaa sisältöihin valitsemalla asioita julisteisiin, joita valmistimme ennen tapahtumaa järjestetyssä työpajassa.
Opinnäytetyömme hyödynsaajina olivat ensisijaisesti Kirkonkylän yhtenäiskoulun yläkoululaiset. Oppimistavoitteinamme oli projektityöskentelyn oppiminen sekä mielenterveyden edistämiseen liittyvän tiedon ja osaamisen syventäminen. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt toimintapäivä oli keräämämme palautteen mukaan mielenkiintoinen ja aiheita pidettiin tärkeinä. Tapahtuma ei saavuttanut toivottua kävijämäärää, joten tavoitteidemme toteutuminen jäi sen vuoksi vajaaksi. Saamamme palautteen mukaan vastaavanlaiset tapahtumat ovat toivottuja ja niitä voisi järjestää vuosittain.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toiminnallinen, mielenterveyttä edistävä tapahtuma Kempeleessä Kirkonkylän yhtenäiskoulun 7.–9. luokkien oppilaille. Tapahtuma toteutettiin Kempeleen kunnan Hyvä kasvaa Kempeleessä -tapahtuman yhteydessä. Tapahtumaa oli kanssamme suunnittelemassa ja toteuttamassa kuusitoista Kirkonkylän yhtenäiskoulun yhdeksäsluokkalaista tukioppilasta. Toimintapäivän tavoitteena oli auttaa nuoria tunnistamaan mielenterveyttä edistäviä ja heikentäviä asioita omassa arjessaan, auttaa heitä tunteiden tunnistamisessa ja käsittelemisessä luovien toimintojen kautta sekä antaa tietoa päihteistä ja niiden vaikutuksista nuoren kehoon ja psyykeen. Aiheet valittiin sen mukaan, millä asioilla on tutkimusten mukaan eniten vaikutuksia nuorten mielenterveyteen. Nuoret saivat itse vaikuttaa sisältöihin valitsemalla asioita julisteisiin, joita valmistimme ennen tapahtumaa järjestetyssä työpajassa.
Opinnäytetyömme hyödynsaajina olivat ensisijaisesti Kirkonkylän yhtenäiskoulun yläkoululaiset. Oppimistavoitteinamme oli projektityöskentelyn oppiminen sekä mielenterveyden edistämiseen liittyvän tiedon ja osaamisen syventäminen. Opinnäytetyön tuotoksena syntynyt toimintapäivä oli keräämämme palautteen mukaan mielenkiintoinen ja aiheita pidettiin tärkeinä. Tapahtuma ei saavuttanut toivottua kävijämäärää, joten tavoitteidemme toteutuminen jäi sen vuoksi vajaaksi. Saamamme palautteen mukaan vastaavanlaiset tapahtumat ovat toivottuja ja niitä voisi järjestää vuosittain.