Positiivinen pedagogiikka pedagogisena filosofiana tanssinopetuksen kehittämisessä
Alamikkelä, Tuomas (2017)
Alamikkelä, Tuomas
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017112818573
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin positiivisen pedagogiikan ja dialogisuuden käyttöä pedagogisina filosofioina tanssinopetuksen kehittämisessä. Tutkimuksessa tarkastellaan niiden mahdollisuuksia tanssinopetuksen etiikkaa, opetusmenetelmiä sekä vuorovaikutusta tukevina filosofioina. Tutkimus on haluttu tehdä avuksi kaikille tanssinopetuksen hyvinvointia lisäävän pedagogiikan kehittämisestä kiinnostuneille. Kirjoittaja on halunnut omassa opetuksessaan ottaa askeleita kohti oppilaiden hyvinvoinnin tukemista tanssitunneilla. Tutkimus on tehty kirjallisena tutkimuksena, ja sen menetelminä on käytetty lähdekirjallisuuden analyysiä ja kirjoittajan kokemuksien vertailua. Aineistona on käytetty myös kirjoittajan omia tuntisuunnitelmia.
Teoriapohjana esitellään positiivista psykologiaa, positiivista pedagogiikkaa ja dialogisuuden ajatusta. Nämä toimivat työssä metateorioina, joita vasten opettajan ammattietiikan, opetusmenetelmien ja vuorovaikutuksen analyysiä reflektoidaan.
Positiivisella pedagogiikalla ja dialogisuudella voidaan kehittää tanssinopetusta. Opettajan ammattietiikkaan ne voivat tarjota arvojen tarkennusta ja sitä kautta helpottaa niiden sisäistämistä. Eri opetusmenetelmillä voidaan tukea erilaisten positiivisen pedagogiikan luonteenvahvuuksien kehittymistä. Vuorovaikutuksessa positiivinen pedagogiikka ja dialogisuus mahdollistavat syvemmän ja hedelmällisemmän oppimisen ja luovat turvallisemman oppimisympäristön.
Teoriapohjana esitellään positiivista psykologiaa, positiivista pedagogiikkaa ja dialogisuuden ajatusta. Nämä toimivat työssä metateorioina, joita vasten opettajan ammattietiikan, opetusmenetelmien ja vuorovaikutuksen analyysiä reflektoidaan.
Positiivisella pedagogiikalla ja dialogisuudella voidaan kehittää tanssinopetusta. Opettajan ammattietiikkaan ne voivat tarjota arvojen tarkennusta ja sitä kautta helpottaa niiden sisäistämistä. Eri opetusmenetelmillä voidaan tukea erilaisten positiivisen pedagogiikan luonteenvahvuuksien kehittymistä. Vuorovaikutuksessa positiivinen pedagogiikka ja dialogisuus mahdollistavat syvemmän ja hedelmällisemmän oppimisen ja luovat turvallisemman oppimisympäristön.