Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Informations- och kommunikationsteknik som socialpedagogiskt redskap inom småbarnspedagogisk verksamhet

Blomqvist, Anton; Forsén, Charlotta (2017)

 
Avaa tiedosto
tions- och kommunikationsteknik som socialpedagogiskt redskap inom smabarnspedagogisk verksamhet.pdf (825.9Kt)
Lataukset: 


Blomqvist, Anton
Forsén, Charlotta
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121521519
Tiivistelmä
Vårt samhälle fokuserar allt mer på digitala tjänster. Denna utveckling har noterats i den reviderade versionen av den nya Grunderna för planen för småbarnspedagogik som be-tonar mediafostran som en del av den pedagogiska verksamheten. Svenska bildnings-tjänster i Esbo stad gav oss därför i uppdrag att undersöka hur denna pedagogiska verk-samhet förverkligas på daghem och förskolor i Esbo, samt hur införandet av IKT upp-levts av personalen. Tidigare forskning visar att IKT kan användas som ett pedagogiskt verktyg för att stöda barns utveckling, samt för att lära barn problemlösning. Vårt syfte med examensarbetet har varit att undersöka hur barnens användande av IKT som ett socialpedagogiskt verktyg motsvarar riktlinjerna i Grunderna för planen för småbarns-pedagogik. Vi har också undersökt vilka exempel på god praktik personalen kunnat ge, samt vilka utvecklingsbehov de uttryckt. Våra frågeställningar var: Hur och när använ-der barn IKT redskap under dagvårdstiden? Hur motsvarar användandet målsättningar-na i grunderna för planen för småbarnspedagogik? Vad anser personalen om pekplattor som socialpedagogiskt redskap på daghem och förskola? Vilka utvecklingsmöjligheter ser personalen, vilka exempel på god praktik kan de ge och hurdana resurser behövs? Som metod använde vi semistrukturerade gruppintervjuer tillsammans med personalen från tre daghem och två förskolor. Allt som allt intervjuade vi 13 personer. Intervjuerna transkriberades och därefter gjorde vi en innehållsanalys med hjälp av meningskoncen-trering. I resultatet lyfte personalen upp det pedagogiska användande; informationssök-ning, kreativt skapande och förbättrade möjligheter till pedagogisk dokumentation. De IKT redskap som användes var främst pekplattor och smartboards. Analysen visade att användandet stämmer överens med riktlinjerna i Grunderna för planen för småbarnspe-dagogik. Vår slutsats är att man inom dagvården och förskoleverksamheten i Esbo an-vänder IKT som ett socialpedagogiskt redskap enligt de fem kompetenserna i Madsens bildningsblomma. De utvecklingsbehov vi vill lyfta fram är bättre IT-säkerhet och flera fortbildningar om pedagogiska applikationer för barn.
 
Our society is focusing more and more on digital services. This development has been noted in the revised version of the new National curriculum for early childhood education and care, which is emphasizing on media education as a part of the educational practice. Swedish Educational and Cultural Services in Espoo gave us therefore a commission to examine how this social educational practice is being implemented in daycares and pre-schools in Espoo as well as how the introduction of ICT is perceived by the staff. Earlier research shows that ICT can be used as a social educational tool to support children’s de-velopment and teach the children problem solving. Our purpose is to examine how the children’s use of ICT as a social educational tool corresponds the directives in the Na-tional Core Curriculum for Early Childhood Education and Care. We also examined what kind of good examples the staff could give about the use of ICT and what kind of devel-opment need there is. Our questions were: How and when do children use ICT tools dur-ing daycare? How does it correspond with the directives in the National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care? What do the staff think of the tablets as social education tools in day care centers and pre-schools? What opportunities for development do the staff see, what examples of good practice can they provide and what resources are needed? As a method, we did four semi-structured group interviews with staff from three daycares and two preschools. Altogether, we interviewed 13 people. The interviews were transcribed and then we made a content analysis with the help of opinion concentration. In the result, the staff highlighted the pedagogical use; information retrieval, creative cre-ation and improved possibilities for educational documentation. The ICT tools used were mainly tablets and smartboards. The analysis showed that the use is in line within the guidelines of National Core Curriculum for Early Childhood Education and Care. Our conclusion is that day care and preschool activities in Espoo use ICT as a social education tool according to the five skills in Madsen's formation flower. The development needs we want to highlight are better IT security and more training courses on educational applica-tions for children.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste