Sampatrullering i Tornedalen : en komparativ studie av propositionerna som styr polisens planerade sampatrullering i Tornedalen
Räisänen, Jarko (2017)
Räisänen, Jarko
Poliisiammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017121921997
Tiivistelmä
Suomen ja Ruotsin poliisiorganisaatioilla on pitkä historia yhteistyöstä yhteisellä valtakunnan rajalla Tornionlaaksossa. Yhteistyö on tähän asti ollut luonteeltaan epävirallista, ja sitä on tehty tarvittaessa, esim. rikoksissa, joilla on kytköksiä molempiin maihin. Yhteistyön kehittämisestä ja syventämisestä on ollut suunnitelmia jo pitkän aikaa ja ensimmäiset konkreettiset askeleet tähän suuntaan otettiin niin sanotun ISEC-projektin käynnistyessä vuonna 2014. EU-rahoitetussa projektissa koulutettiin poliiseja molemmista maista niin kutsuttuun yhteispartiointiin. Koulutuksen myötä poliiseilla on valmius toimia työpareina molemmin puolin rajaa Tornionlaaksossa. Molemmat maat ovat ilmaisseet halukkuutensa pysyvään yhteispartiointiin tulevaisuudessa, ja mahdollistaak-seen tämän on tehty lakimuutoksia kansainvälistä avun antamista ja vastaanottamista säätelevään lainsäädäntöön. Lakimuutokset perustuvat molemmissa maissa hallitusten esityksiin.
Työn päätarkoituksena on selvittää onko hallitusten esityksissä selvästi määritellyt syyt ja tavoitteet kansainvälisen yhteistyön lisäämiseen. Lisäksi on myös ollut tarkoitus selvittää onko maiden tavoitteissa ja syissä yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia.
Aikaisempi tutkimus antaa hyvän kuvan vaatimuksista, jotka täytyy täyttyä strategisesta näkökulmasta, jotta yritys tai organisaatio menestyy tehtävässään, sekä mitä huono strategia tarkoittaa. Ryhmätason psykologia taas kertoo vastamuodostettujen ryhmien haasteista ja vaikeuksista, ja mihin huono johtajuus ja strategia voi johtaa.
Tutkimuksen tulos osoittaa, että mailla on osittain määritellyt syyt ja tavoitteet kansainvälisen poliisiyhteistyön lisäämiseen. Rajat ylittävää rikollisuutta ja terrorismia voidaan maiden mukaan ehkäistä yhteistyön avulla. Molemmat maat ovat yksimielisiä siitä, että yhteispartiointi on tapa ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta. Ruotsin mukaan yhteispartioinnilla voi olla kustannuksia vähentävä vaikutus, kun Suomi taas on sitä mieltä, että yhteispartiointi tulee lisäämään poliisin kustannuksia.
Työn päätarkoituksena on selvittää onko hallitusten esityksissä selvästi määritellyt syyt ja tavoitteet kansainvälisen yhteistyön lisäämiseen. Lisäksi on myös ollut tarkoitus selvittää onko maiden tavoitteissa ja syissä yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia.
Aikaisempi tutkimus antaa hyvän kuvan vaatimuksista, jotka täytyy täyttyä strategisesta näkökulmasta, jotta yritys tai organisaatio menestyy tehtävässään, sekä mitä huono strategia tarkoittaa. Ryhmätason psykologia taas kertoo vastamuodostettujen ryhmien haasteista ja vaikeuksista, ja mihin huono johtajuus ja strategia voi johtaa.
Tutkimuksen tulos osoittaa, että mailla on osittain määritellyt syyt ja tavoitteet kansainvälisen poliisiyhteistyön lisäämiseen. Rajat ylittävää rikollisuutta ja terrorismia voidaan maiden mukaan ehkäistä yhteistyön avulla. Molemmat maat ovat yksimielisiä siitä, että yhteispartiointi on tapa ylläpitää yleistä järjestystä ja turvallisuutta. Ruotsin mukaan yhteispartioinnilla voi olla kustannuksia vähentävä vaikutus, kun Suomi taas on sitä mieltä, että yhteispartiointi tulee lisäämään poliisin kustannuksia.