Utveckling av första hjälpen kunskaper bland frivilligarbetare i första delvård : utvecklingsarbete
Wiklund, Senja (2010)
Wiklund, Senja
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005128992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005128992
Tiivistelmä
Sammandrag:
Patienternas trygghet beror mycket på vårdarnas kunskap. Kunskap är det redskap som vårdarna använder för att hjälpa patienten. Vårdarens kunskap är en förutsättning för en bra vårdrelation mellan patient och vårdare, och ett förtroligt förhållande mellan vårdare och patient skapar trygghet.
Första delvård är en verksamhet som bygger på frivilligt arbete och den är uppbyggd för att ge snabb första hjälp. Syftet med första delvården är att så snabbt som möjligt nå patienten och försnabba inledande av den livräddande vården. Första delvård är den enhet som först kommer i kontakt med patienten som befinner sig i en nödsituation.
Carlström & Hagmans arbetsmodell för pedagogiskt utvecklingsarbete var den metod som används i arbetet. Avsikten med arbetet var att öka kunskaper och förbättra färdigheter i första hjälpen bland de frivilliga arbetarna i Pedersöre första delvård genom undervisningen som skedde under ett utbildningstillfälle. Utbildningstillfället baserade sig på en innehållsanalys av tidigare utryckningar, där jag gick igenom uttryckningar från 1998-2005, för att kartlägga behovet för undervisningen. Rubriken för föreläsningen blev bröstsmärta, eftersom det var den största patientgruppen.
Syfte med arbetet var att öka patienttryggheten. Genom att öka vårdarnas kunskap förbättras vården för patienterna.
Utbildningsdagen hölls för Pedersöre första delvård på Bennäs räddningsstation den 1 september 2009. Enligt utvärderingen efteråt var deltagarna mycket nöjda med föreläsningen och de flesta tyckte att deras kunskaper om bröstsmärtor var bättre efter föreläsningen än innan föreläsningen. Abstract:
Patient safety depends very much on the nurses’ knowledge. Knowledge is the tool that nurses uses to help the patient. The carers’ knowledge is a prerequisite for a good relationship between the patient and the care worker.
First respond is a unit based on voluntary workers and it is organized to give a fast first aid. The purpose of the first respond is to reach the patient as soon as possible and give the lifesaving care quicker. First respond is the unit that first meets the patients who are in an emergency situation.
Carlström & Hagman's model of educational development was the method used in this study. The purpose of the study was to increase the knowledge and improve skills in first aid among the volunteer workers in Pedersöre first respond unit through education that occurred during a training day. The training day was based on a content analysis of the previous cases, where I went through cases from 1998-2005, to identify the needs for education. The title of the lecture was chest pain, because that was the largest group of patients.
The aim of the work was to increase patient safety. By increasing nurses knowledge the nursing are improved for patients.
Education day was held for Pedersöre first respond unit in Bennäs rescue station on 1 September 2009. According to the evaluation afterwards, participants were very satisfied with the lecture, and most of them felt that their knowledge of chest pain was better after the lecture than before the lecture.
Patienternas trygghet beror mycket på vårdarnas kunskap. Kunskap är det redskap som vårdarna använder för att hjälpa patienten. Vårdarens kunskap är en förutsättning för en bra vårdrelation mellan patient och vårdare, och ett förtroligt förhållande mellan vårdare och patient skapar trygghet.
Första delvård är en verksamhet som bygger på frivilligt arbete och den är uppbyggd för att ge snabb första hjälp. Syftet med första delvården är att så snabbt som möjligt nå patienten och försnabba inledande av den livräddande vården. Första delvård är den enhet som först kommer i kontakt med patienten som befinner sig i en nödsituation.
Carlström & Hagmans arbetsmodell för pedagogiskt utvecklingsarbete var den metod som används i arbetet. Avsikten med arbetet var att öka kunskaper och förbättra färdigheter i första hjälpen bland de frivilliga arbetarna i Pedersöre första delvård genom undervisningen som skedde under ett utbildningstillfälle. Utbildningstillfället baserade sig på en innehållsanalys av tidigare utryckningar, där jag gick igenom uttryckningar från 1998-2005, för att kartlägga behovet för undervisningen. Rubriken för föreläsningen blev bröstsmärta, eftersom det var den största patientgruppen.
Syfte med arbetet var att öka patienttryggheten. Genom att öka vårdarnas kunskap förbättras vården för patienterna.
Utbildningsdagen hölls för Pedersöre första delvård på Bennäs räddningsstation den 1 september 2009. Enligt utvärderingen efteråt var deltagarna mycket nöjda med föreläsningen och de flesta tyckte att deras kunskaper om bröstsmärtor var bättre efter föreläsningen än innan föreläsningen.
Patient safety depends very much on the nurses’ knowledge. Knowledge is the tool that nurses uses to help the patient. The carers’ knowledge is a prerequisite for a good relationship between the patient and the care worker.
First respond is a unit based on voluntary workers and it is organized to give a fast first aid. The purpose of the first respond is to reach the patient as soon as possible and give the lifesaving care quicker. First respond is the unit that first meets the patients who are in an emergency situation.
Carlström & Hagman's model of educational development was the method used in this study. The purpose of the study was to increase the knowledge and improve skills in first aid among the volunteer workers in Pedersöre first respond unit through education that occurred during a training day. The training day was based on a content analysis of the previous cases, where I went through cases from 1998-2005, to identify the needs for education. The title of the lecture was chest pain, because that was the largest group of patients.
The aim of the work was to increase patient safety. By increasing nurses knowledge the nursing are improved for patients.
Education day was held for Pedersöre first respond unit in Bennäs rescue station on 1 September 2009. According to the evaluation afterwards, participants were very satisfied with the lecture, and most of them felt that their knowledge of chest pain was better after the lecture than before the lecture.